Image for Asianajajat tarjoavat maksutonta oikeusneuvontaa

Asianajajat tarjoavat maksutonta oikeusneuvontaa

9.4.2024 | Tiedotteet

Asianajajien vapaaehtoistyönä useilla paikkakunnilla järjestämässä maksuttomassa asianajajapäivystyksessä neuvotaan kaikissa oikeudellisissa asioissa. Asianajaja kertoo luottamuksellisessa keskustelussa, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua ja ohjaa tarvittaessa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen.

Useimmat asianajajapäivystyksen kävijöistä hakevat neuvoa perhe-, perintö- ja testamenttiasioissa. Perhe- ja perintöoikeudellisten kysymysten lisäksi asianajajat neuvovat muun muassa asunto-osakeyhtiöihin ja erilaisiin kauppoihin liittyvissä kysymyksissä. Noin puolet kävijöistä saa vastauksen ongelmaansa jo päivystystilanteessa.

Asianajajaliiton paikallisosastot järjestävät maksutonta oikeudellista neuvontaa Espoossa (Iso Omena), Helsingissä (Töölö ja Itäkeskus), Jyväskylässä, Lahdessa, Heinolassa, Mäntsälässä, Raumalla, Tampereella ja Turussa. Päivystystoiminta jatkuu keväällä paikkakunnan mukaan huhti–kesäkuuhun asti ja käynnistyy jälleen kesätauon jälkeen syyskuussa. Tällöin mukaan liittyy myös Oulu.

Maksuttomalla asianajajapäivystyksellä on pitkät perinteet: asianajajat ovat antaneet oikeudellista neuvontaa useilla paikkakunnilla jo yli 25 vuoden ajan. Vuodesta 2022 alkaen Asianajajaliitto on lisäksi järjestänyt Pride-viikon aikana erityisesti lhbtiq+-ihmisille kohdennettua neuvontaa.

Lue lisää: www.asianajajaliitto.fi/asianajajapaivystys

Lisätietoja:
Liisa Laitinen, viestintäjohtaja, p. 044 333 0512
Heidi Enne Hyvönen, tiedottaja, p. 040 510 8238

Suomessa on noin 2 300 asianajajaa, ja he kaikki kuuluvat Suomen Asianajajaliittoon. Asianajajaliiton tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Julkisoikeudellisena toimijana Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen.