rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

12.4.2018 11.23

Save the Date: V Oikeuslaitospäivä 15.3.2019, Helsinki

Viides valtakunnallinen Oikeuslaitospäivä järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.3.2019. Tilaisuuteen ovat tervetulleita tuomarit, esittelijät, syyttäjät, asianajajat, julkiset oikeusavustajat, kihlakunnanvoudit ja oikeushallinnon edustajat.

Digitalisaatio oikeudenhoidossa – uhkaava mahdollisuus

Digitalisaatio on osa nykyaikaa ja noussut paljon esille myös oikeuslaitoksessa viime vuosina. Se on vahvasti mukana muutoksissa ja oikeuslaitoksen tulevaisuuden näkymissä. Digitaalinen kehitys on nopeaa ja antaa mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle. Toisaalta se asettaa suuria vaatimuksia yhteiskunnalle ja lainsäädännölle. Digitalisaatio sekä palvelee että sitä palvellaan yhteiskunnassamme. Maailman pienentyessä lisääntyvät myös uudet digitalisaatiosta aiheutuvat vaarat ja riskit. Lakimiehinä joudumme ratkaisemaan, millä tavalla punnitsemme hyödyt ja haitat uudessa arkipäivässämme ja millä me turvaamme oikeusyhteiskunnassa vallitsevat oikeusperiaatteet.

Tervetuloa V Oikeuslaitospäivään 15.3.2019 Helsingin Messukeskukseen kuuntelemaan, verkostoitumaan ja oppimaan lisää. Luvassa on mm. paneelikeskustelu digitalisaation mahdollisuuksista ja uhkista oikeudenhoidossa. Eurooppaoikeudellista näkökulmaa päivälle antavat Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri ja Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astola. Ohjelma tarkentuu myöhemmin. Varaathan päivän kalenteriisi.

Lisätiedot: kihlakunnanvouti Marika Valjakka puh. 029 56 22606 tai kihlakunnanvouti Annika Björkqvist puh. 029 56 25846

* * * * * * * *

Den femte riksomfattande Rättsväsendets dag ordnas i Helsingfors Mässcentrum 15.3.2019. Domarna, föredraganden, åklagarna, advokaterna, offentliga biträden, häradsfogdarna och företrädarna av justitieförvaltningen är välkomna till evenemanget.

Save the Date: V Rättsväsendets dag 15.3.2019, Helsinki

Digitalisering i rättsvården – en möjlighet med risker

Digitalisering är en del av nutiden och inom rättsväsendet har den lyfts fram allt mera under de senaste åren. Digitalisering är starkt förankrat i alla ändringar vi gör och i varje framtidsplan inom rättsväsendet. Digitaliseringen utvecklas och sker snabbt och den ställer nya krav på det övriga samhället och lagstiftningen att utvecklas i samma takt. Digitalisering både betjänar och blir betjänad i samhället och vi frågar oss, är det här enbart en bra sak? När världen blir mindre orsakar digitaliseringen allt fler nya faror och risker. Som jurist måste man avgöra hur man väger nyttan mot nackdelen i vår nya vardag och hur man säkrar de rättsprinciper som råder i rättssamhället.

Välkommen på V Rättsväsendets dag 15.3.2019 i Helsingfors Mässcentrum för att lyssna, nätverka och lära dig mera. På kommande är en paneldiskussion om digitaliseringens möjligheter och risker inom rättsvården och europarättsliga synvinklar på dagen ges av Europaparlamentets ledamot Miapetra Kumpula-Natri och Europakommissionens generaldirektoratet för rättsliga frågor, konsumentfrågor och jämställdhet generaldirektör Tiina Astola.

Tilläggsuppgifter: häradsfogde Marika Valjakka tel. 029 56 22606 eller häradsfogde Annika Björkqvist tel. 029 56 25846.