rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

20.12.2018 16.05

Mediakutsu Juhlavuoden Asianajajapäivään 25.1.2019

Mediateemoja mm.

• Isoveli valvoo. Miten yksityisimmät tietosi ovat uhattuna? (#Lakikahvit)
  • Asianajajat Suomen perustuslakiin – ja muita oikeuspoliittisia tavoitteita (Medialounas)

Kutsumme median aitiopaikalle Asianajajaliiton 100-vuotisjuhlavuoden Asianajajapäivään 25.1.2019. Päivä on täynnä mielenkiintoista ohjelmaa aamusta iltaan klo 8.30–16.30. Päivän seminaariohjelma on avoin medialle ja kerää vuosittain sankan osallistujajoukon. Tervetuloa Suomen suurimpaan oikeusalan tapahtumaan!

Ilmoittaudu mukaan: https://www.webropolsurveys.com/S/EC564DFC99F969E0.par. Ilmoittauduthan 22.1.2019 mennessä, sillä paikkoja on rajoitetusti.
Tapatumapaikkana on Helsingin Messukeskus.

klo 8.30–9.30
#Lakikahvit-koulutus: Isoveli valvoo. Miten yksityisimmät tietosi ovat uhattuna?
Paikkana Helsingin Messukeskus (tilassa 203a, ks. kartta)

#Lakikahvit tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin siitä, miksi on niin tärkeää, että edes viranomaiset eivät pääse käsiksi kansalaisten yksityisimpiin tietoihin. Asianajajapäivän tämä osuus on tarkoitettu median edustajille.

Tällä vaalikaudella on tuotu esiin useita kansalaisten yksityisyydensuojaa loukkaavia lakialoitteita sekä ehdotuksia. Kysymme muun muassa, miksi poliisin pitäisi sisäministeriön mielestä päästä käsiksi arkaluontoisiin potilastietoihin rikollisuuden torjumiseksi, ja miksi Lääkäriliiton toiminnanjohtaja tyrmistyi tästä lakialoitteesta. Lisäksi pohditaan, miksi asianajosalaisuus on yksityisyydensuojan turvaamisen kannalta tärkeä; asianajaja ei voi puolustaa tehokkaasti asiakastaan, mikäli päämies ei uskalla kertoa asioitaan siinä pelossa, että ne menevät viranomaisten tietoon. Mitkä ovat asianajosalaisuuteen kohdistuvat uhat tällä hetkellä ja miksi? Miten tiedustelulainsäädäntö iskee esimerkiksi lähdesuojaan?

Puhujina ovat Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki sekä asianajaja Jukka Lång, joka tunnetaan Suomen johtavana tietoturvalainsäädännön asiantuntijana. Tilaisuuden alustaa Asianajajaliiton oikeuspoliittinen juristi Elina Castrén. Tarjoamme tilaisuudessa aamiaisen.

klo 10.00–11.30 ja klo 13.00–16.30
Asianajajapäivän monipuoliset luennot
Paikkana Helsingin Messukeskus (Halli 1)

Tutustu Asianajajapäivän koko seminaariohjelmaan osoitteessa www.asianajajapaiva.fi. Ohjelma alkaa heti #Lakikahvit-koulutuksen jälkeen klo 10.00 Messukeskuksen Halli 1:ssä (ks. kartta).

Päivän esityksiä:

• Kriittinen media demokratian tukipilarina ja sananvapauden rajojen testaajana, Kaius Niemi
  • Onko kansainvälistymiskehitys saavuttanut lakipisteensä?, Mika Ilveskero
  • Asianajajan yhteiskunnallinen vastuu, Berit Reiss-Andersen
  • Miksi meidän on syytä rakastaa ja rahoittaa innovaatioita?, Mari K. Niemi
  • Kipinöistä tulevaisuudenkestävyyttä, Sanna Suvanto-Harsaae

klo 11.45–12.45
Toimittajalounas: Asianajajat perustuslakiin!

Paikkana Helsingin Messukeskus (tilassa 204-205, ks. kartta)

Oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää, että kaikki oikeudenhoidon asianosaiset ovat myös perustuslaissa tunnustettuja. Asianajajan asema ei ole turvattu perustuslaissa – miksi ei? Ilman itsenäistä ja riippumatonta puolustusta oikeudenmukainen oikeudenkäynti ei toteudu ja siksi asianajajakunnan asema ja merkitys on turvattava siellä, missä muutkin oikeudenkäynnin osapuolet on tunnustettu, eli perustuslaissa.

Oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää myös, että jokaisella on mahdollisuus saada asiantuntevaa oikeusapua asiaansa, ja tämä koskee erityisesti haavoittuvassa ja heikommassa asemassa olevia. Oikeusturvaa ja oikeusapua ei saa rapauttaa tekemällä avustajien työ käytännössä hankalaksi tai tosiasiallisesti kannattamattomaksi – ei voi olla niin, että kaikkein haavoittuvimpien ryhmien oikeudellinen avustaminen on vapaaehtoistyötä.

Tilarajoitteiden vuoksi iltatilaisuus on tarkoitettu vain kutsuvieraille. Juhlavuoden Asianajajapäivä on ennätyksellisen suosittu ja se kokoaa yhteen yli 1700 oikeuselämän vaikuttajaa.

Tapahtumasivusto: www.asianajajapaiva.fi

Tervetuloa Juhlavuoden Asianajajapäivään – ja sitä odotellessa oikein hyvää joulua ja uutta vuotta!

Lisätietoa:
Viestintäpäällikkö Sari Krappe, p. 040 562 0040