rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

1.9.2017 9.30

Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Puutteita oikeustulkkauksen laadussa

Asianajajaliiton kyselyn mukaan oikeustulkkauksen laatu on viime vuosina heikentynyt. Kilpailutuksen takia parhaita tulkkeja ei aina saada paikalle ja kilpailutusta pidetään ongelmallisena.

Heikko tulkkaus tulee loppupeleissä kalliiksi. Advokaatin haastatteleman asianajajan ja Asianajajaliiton rikosoikeuden asiantuntijaryhmän puheenjohtajan Antti Riihelän mukaan hankintamenettelyn eri vaihtoehdot pitäisi tutkia perusteellisesti ja keskittyä ensimmäisenä laatuun.

– Yhtenä vaihtoehtona voisi miettiä, sopisiko tulkeille vastaavan tyyppinen järjestelmä kuin oikeusavun antamisessa on. Samoin kuin julkisilla oikeusavustajilla, tulkeilla voisi olla perustaksat, ja käräjäoikeus voisi tilata hyväksi tuntemiaan tulkkeja suoraan. Tällöin myös pienemmät kahden-kolmen hengen tulkkitoimistot pystyisivät ilman suuria hallintokuluja tarjoamaan palveluja, Riihelä ehdottaa.

Oikeusministeri Häkkänen haastaa juristeja puhumaan oikeudenhoidon merkityksestä

Oikeusministeri Antti Häkkänen haluaa nostaa oikeusministeriön profiilia ja puolustaa oikeushallintoa. Hänen mukaansa oikeushallinnon puolustaminen on jopa poliittinen riski, ja siksi moni poliitikko alkaa ajaa helpompia asioita.

Ratkaisuna Häkkänen haastaa juristeja puhumaan oikeudenhoidon merkityksestä muillekin kuin toisilleen.

– Minä pyrin poliitikkona tuomaan oikeudellisia kysymyksiä poliittiseen keskusteluun. Kansalaisrajapinnassa yhteistyötä on tehtävä alan järjestöjen kanssa, Häkkänen sanoo.

Elina Grundström varoittaa ihmisoikeuksien alamäestä

Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström puuttuu kolumnissaan ihmisoikeuksien nopeaan heikentymiseen lähes kaikkialla maailmassa. Suomessakin perustuslain merkitystä on alettu vähätellä ja poliitikot ovat alkaneet trumpilaiseen tapaan kyseenalaistaa median riippumattomuutta leimaamalla sitä poliittiseksi osapuoleksi. Grundström muistuttaa, että ihmisoikeuksia ei voi jättää pelkän iloisen hippimeiningin varaan, vaan siihen tarvitaan myös vahvaan ammattietiikkaan perustuvaa yksittäisiin epäkohtiin puuttumista.

Oikeuspsykiatrian menetelmät laajempaan käyttöön

Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan oikeuspsykiatrian yksikön ylilääkäri Allan Seppäsen mielestä asianajajien ja psykiatrien yhteistyö toimii hyvin, mutta sitä tehdään lähinnä mielentilatutkimuksissa ja vaarallisuusarvioissa. Hän toivoisi, että yhteistyötä osattaisiin hyödyntää myös velvoittavan lainsäädännön ulkopuolella. Seppänen ehdottaa ratkaisuksi uudenlaisten oikeuspsykiatristen klinikoiden perustamista.

Lue lehteä:
Advokaatti 4/2017

Lisätietoja:
Johanna Askolin-af Ursin, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 050 387 8311, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi