rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

27.10.2017 9.30

Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Asianajajatutkimus kertoo suurista eroista toimialalla

Asianajajatutkimuksen 2017 mukaan asianajotoimiala keskittyy voimakkaasti pääkaupunkiseudulle sekä jakaantuu jyrkästi erittäin suuriin ja hyvin pieniin toimistoihin. Asianajajista jo 60 prosenttia työskentelee Uudellamaalla ja kuusi suurinta toimistoa työllistää yli 400 asianajajaa. Toisaalta 615 toimistoa työllistää vain 1–2 juristia. Myös taloudellinen kannattavuus vaihtelee suuresti.

– Osalla toimistoista on niin pieni liikevaihto, että niiden toimeentulo väkisinkin mietityttää, sanoo asianajaja Olli Siponen, joka oli suunnittelemassa Asianajatutkimusta ohjausryhmän jäsenenä.

– Alallamme on monenlaisia taloudellisia reunaehtoja ja kaikissa näissä asianajajat voivat harjoittaa ammattiaan.

Toimitusjohtaja Markku Mäkinen ennustaa asianajoalalle kiristyvää kilpailua

Asianajaja, toimitusjohtaja Markku Mäkinen HPP Asianajotoimistosta ennustaa alalle kiristyvää kilpailua. Mäkinen haastaa asianajotoimistot asiakaslähtöisyyteen ja uudenlaiseen asiantuntijaorganisaation johtamiseen. Mäkinen kuvaa toimialan muutosta siirtymisenä aikaisemmasta ammatinharjoittamiskulttuurista normaaliin liiketoimintaan.

Mäkinen toivoo Asianajajaliitolta lisää edunvalvontaa, kyseenalaistaa osin toimialan sääntelyä ja ehdottaa asianajajatutkinnon uudistamista.

Katso Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruoholan vastaukset Markku Mäkisen esiin nostamiin teemoihin: http://youtube.com/asianajajat

Pääkirjoitus: ”Lupalakimiesten valvonnassa suuria puutteita”

Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola kritisoi pääkirjoituksessaan lupalakimiesten valvonnan puutteita. Lupalakimiesten osalta valvonta on ulotettu vain oikeudenkäyntiasioihin. Lisäksi hovioikeus teki kesällä päätöksen, jonka mukaan lupalakimiehillä ei ole velvollisuutta vastata valvontalautakunnan tiedusteluihin.

– Tämä vesittää koko valvontajärjestelmän, Ruohola kirjoittaa.

Kehno lainsäädäntö asettaa asianajajat ja lupalakimiehet eriarvoiseen asemaan. Ongelmaan ovat puuttuneet Asianajajaliiton ohella sekä oikeuskansleri että oikeudenkäyntiavustajalautakunta, jotka ovatkin tehneet oikeusministeriölle aloitteen lain muuttamisesta. Asia on edennyt ja ministeriö arvioi parhaillaan muutostarpeita.

Lue näköislehteä: Advokaatti 5/2017

Lisätietoja:

Johanna Askolin-af Ursin, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 050 387 8311, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi