rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

7.4.2017 9.30

Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Asianajajan on puhuttava totta

Rikosasianajajan tehtävä vaatii joskus tiukkoja eettisiä pohdintoja. Asianajajan tulee aina olla lojaali päämiehelleen sekä puhua totta oikeuskäsittelyssä.

Advokaatti_2-2017_250pixAdvokaatti kysyi kokeneilta asianajajilta, voiko totuudellisuus tuomarin edessä joskus olla ristiriidassa päämiehen edun ajamisen kanssa, eli voiko asianajaja valehdella. Haastateltavien mielestä ei.

Käytännössä asianajaja tekee jo toimeksiannon ensi metreillä selväksi päämiehelle, ettei tämä voi myöntää asianajajalle sellaista rikosta, jonka on kiistänyt esitutkinnassa, sillä se edellyttäisi asianajajalta valehtelua. Jos päämies myöntää teon, niin asianajaja vaihtuu.

Eettisiä haasteita voi silti syntyä myös esimerkiksi huoltajuuskiistoissa.

– Päämiehen etu ei ole sama kuin lapsen etu. Lapsen etu pitäisi ottaa aina huomioon, asianajaja Tuulia Pirttilä sanoo.

Oikeuskasvatus kiinnostaa kouluja

Asianajajaliitto lahjoittaa satavuotiaalle Suomelle oikeuskasvatustunteja ympäri maata. Oppitunnit pitävät paikalliset asianajajat vapaaehtoistyönä lukioissa ja yläkouluissa. Sekä asianajajien että opettajien kiinnostus tunteihin on ollut suurta.

– Sain ensimmäiseen asianajajille lähettämääni viestiin heti useita vastauksia, ja kouluvierailuja sovittiin saman tien seitsemään eri kouluun, Pirkanmaan alueella oppituntien pitämistä koordinoiva asianajaja Minna Romu iloitsee.

Ruotsin rautarouva puolustaa ihmisoikeuksia

Ruotsin asianajajaliittoa luotsaava Anne Ramberg on vankkumaton ihmisoikeuksien ja demokratian puolustaja. Naapurimaamme maahanmuuttopolitiikka on aina ollut hyvin suvaitsevaa, minkä seurauksena noin viidennes maan väestöstä on ulkomaalaistaustaisia. Populismi, syrjintä, islamin pelko ja maahanmuuttovastaisuus ovat levinneet myös kansankotiin.

– Terroristilakeja sorvatessa täytyy säilyttää demokraattiset arvot ja pitää kiinni ihmisoikeuksista, sillä pelko on huono neuvonantaja myös lakien säätämisessä, Ramberg korostaa.

Lue lehteä:
Advokaatti 2/2017

Lisätietoja:
Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi