rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

Dnro 15/2018

Lausuntopyyntönne: OM 9/41/2017, 14.3.2018

LAUSUNTO LUONNOKSESTA HALLITUKSEN ESITYKSEKSI RIKOSLAIN MUUTTAMISESTA

Suomen Asianajajaliitolta on pyydetty lausuntoa oikeusministeriölle koskien esitystä maakuntien perustamisesta ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan uudistuksen edellyttämistä teknisistä muutoksista rikoslakiin.

Esitysluonnoksessa on kysymys rikoslain 14 luvun 7 §:n, 25 luvun 9 §:n 2 momentin ja 40 luvun 11 §:n 1 ja 2 kohdan muuttamisesta siten, että tunnusmerkistöihin lisätään teknisenä muutoksena maakuntavaalit, maakunta ja maakuntavaltuutettu. Ehdotetut rikoslain tekniset muutokset liittyvät suoraan valmisteilla olevaan maakuntauudistukseen, jossa tiettyjä kunnan tehtäviä ja hallinnollista valtaa siirretään maakuntatasolle (SOTE ym.).

Ehdotuksessa on kuntaa ja sen hallintoa koskeva rikosoikeudellinen sääntelykehys siirretty identtisesti maakuntakontekstiin. Lähtökohta on sinänsä linjakas, eikä se maakuntahallinnon asema ja tehtävät huomioiden tosiasiallisesti muuta rangaistavan menettelyn alaa eikä edellä mainittujen lainkohtien perussystematiikkaa.

Mikäli ehdotuksen taustalla oleva laaja maakuntahallintoa koskeva muutoshanke toteutuisi esitetyssä muodossa, ei Asianajajaliitolla ole huomauttamista sen perusteella ehdotettuihin rikoslain teknisluonteisiin muutoksiin.

Helsingissä 6. päivänä huhtikuuta 2018

SUOMEN ASIANAJAJALIITTO

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja, asianajaja

LAATI

Antti Riihelä, asianajaja, Suomen Asianajajaliiton rikosoikeuden asiantuntijaryhmän puheenjohtaja

Suomen Asianajajaliiton lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 120 asianajajaa. Tämä lausunto on valmisteltu rikosoikeuden asiantuntijaryhmässä.