rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

16.4.2018 13.24

#Häirinnästävapaa-seminaarista hyviä käytäntöjä seksuaalisen häirinnän kitkemiseen

Oikeusministeriö, Lakimiesliitto ja Asianajajaliitto järjestävät 17.4. Säätytalolla #Häirinnästävapaa-seminaarin, jossa etsitään keinoja puuttua seksuaaliseen häirintään ja ennaltaehkäistä häirintää työyhteisöissä jo ennen ongelmien esiintymistä. Seminaari on jatkoa oikeusministeriön viime syksynä käynnistämälle kampanjalle, jolla halutaan nostaa esiin hyviä toimintamalleja seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi.

Asianajajaliitto teki joulukuussa 2017 tutkimuksen, jossa selvitettiin seksuaalisen häirinnän yleisyyttä asianajotoimistoissa. Kyselyn mukaan noin joka viides vastaaja oli kohdannut seksuaalista häirintää. Lakimiesliiton vastaavan joulu-tammikuussa toteutetun kyselyn tulokset olivat samansuuntaiset.

Asianajajaliitto käynnisti joulukuussa 2017 #Eimilläänoikeudella-toimintaohjelman, ja sen jatkotoimia esitellään seminaarissa.

#Häirinnästävapaa-kampanjan käynnistänyt oikeusministeri Antti Häkkänen muistuttaa, että jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Kampanja tiivistyy kolmeen kohtaan

1. Puutu jos näet

2. Kerro jos koet

3. Toimi ja levitä tietoa

Seminaarissa kuullaan muun muassa käytännön esimerkkejä, miten työpaikoilla voidaan puuttua seksuaaliseen häirintään. Lisäksi Lakimiesliitto ja Asianajajaliitto kertovat seksuaalista häirintää kartoittaneiden kyselytutkimustensa tuloksista ja jatkotoimista.

#Häirinnästävapaa-seminaari järjestetään tiistaina 17.4. kello 13–16 Säätytalossa. Erityisesti oikeudellisen alan johto-, esimies- ja henkilöstöhallinnon tehtävissä toimiville suunnattua seminaaria voi seurata myös verkkolähetyksenä osoitteessa https://oikeusministerio.videosync.fi/hairinnasta-vapaa-teeman-seminaari.

Seminaarin ohjelma

Seminaarin avaus, Antti Häkkänen, oikeusministeri

Seksuaalinen häirintä lakialalla – kyselytutkimuksen tulokset, Eero Blåfield, johtaja, Lakimiesliitto

#Eimilläänoikeudella – Asianajajaliiton kyselytulokset ja jatkotoimet, Hanna Räihä-Mäntyharju, varapuheenjohtaja, Suomen Asianajajaliitto

Kommenttipuheenvuoro Malin Gustavsson, toimitusjohtaja, tasa-arvo- ja moninaisuusasiantuntija, Ekvalita Oy

Miten ennalta estää ja puuttua seksuaaliseen häirintään työpaikalla? Malin Gustavsson, toimitusjohtaja, tasa-arvo- ja moninaisuusasiantuntija, Ekvalita Oy

Paneelikeskustelu: Toimivat tavat häirinnästä vapaan työyhteisön rakentamiseen

Paneelikeskustelun vetää Ilona Rauhala, psykologi, tietokirjailija ja yritysvalmentaja.

Keskustelijoina:

Anders Cederberg, laamanni, Itä-Uudenmaan käräjäoikeus

Leena Hurmala-Kanerva, johtava kihlakunnansyyttäjä, Länsi-Suomen syyttäjänvirasto

Jussi Tapani, dekaani, Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta

Helinä Teittinen, oik. yo., Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta

Pauliina Tenhunen, asianajaja, hallituksen puheenjohtaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman

Lisätiedot

Lisää tietoa #Häirinnästavapaa-kampanjasta löytyy oikeusministeriön verkkosivuilta osoitteesta http://oikeusministerio.fi/hairinnasta-vapaa-kampanja.

Lisää tietoa Asianajajaliiton kyselytutkimuksen tuloksista

Lisää tietoa Asianajajaliiton #Eimilläänoikeudella-toimintaohjelmasta
viestintäasiantuntija Johanna Askolin-af Ursin, johanna.askolin-afursin@asianajajaliitto.fi, 050 3878311