rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

21.11.2018 14.16

Asianajajaliitto uudistuu - digitaaliset jäsenpalvelut keskiöön

Suomen Asianajajaliitto täyttää 100 vuotta v. 2019. Liiton tehtävänä on edistää riippumattomien, ammattitaitoisten ja eettisesti moitteettomien oikeudellisten palveluiden saatavuutta kaikille varallisuudesta riippumatta. Liitolla on jäseniä yhteensä 2100. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja.

100-vuotisjuhlavuosi tuo mukanaan uudistuksia liiton toimintaan. Liiton strategiassa todetaan, että ”Asianajajaliitto on tehokas palveluorganisaatio jäsenistölleen”. Tämän johdosta toimiston työssä korostetaan jatkossa enemmän asiantuntijatyön merkitystä. Nyt pitkään vireillä ollut digitaalisen rekisterijärjestelmän uudistus lähtee käyntiin vuoden alussa. Samalla liiton toimiston organisaatiota ja toimenkuvia päivitetään paremmin vastaamaan tämän hetken sekä tulevaisuuden haasteita ja työtapoja.

Suunniteltujen organisaatiouudistuksen ja toimenkuvien tarkistuksen vuoksi Suomen Asianajajaliitto käynnistää yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelut alkavat 26.11.2018 ja koskevat liiton toimiston koko henkilöstöä (25 henkeä). Suunnitellut toimenpiteet voivat toteutuessaan johtaa enintään kuuden henkilön irtisanomiseen vuoden 2019 aikana.

”Satavuotias liittomme palvelee laajaa jäsenkenttää ja haluamme huolehtia, että palvelu pysyy ajassa mukana ja on mahdollisimman hyödyllinen jäsentemme arjessa. Meiltä saatavat asiantuntijapalvelut ovat keskiössä, niin digitaalisesti kuin kasvokkain”, summaa liiton pääsihteeri Minna Melender.

Juhlavuoden Asianajajapäivä tammikuussa avaa liiton 100-vuotisjuhlavuoden teemalla Asianajaja turvaa oikeusvaltion. Päivillä keskitytään - paitsi juhlimaan mennyttä - myös katsomaan eteenpäin.

”Juhlavuotena haluamme liitossa fokusoitua perustehtävän voimakkaaseen toteuttamiseen. Strateginen painopisteemme jäsenten palvelussa on vahvasti esillä tulevissa uudistuksissamme”, kertoo liiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola.

Lisätietoja:

Pääsihteeri Minna Melender, p. 050 910 1761, minna.melender@asianajajaliitto.fi

Hallituksen puheenjohtaja Jarkko Ruohola, p. 010 320 8441, jarkko.ruohola@lrhto.fi

Viestintäpäällikkö Sari Krappe, p. 040 562 0040, sari.krappe@asianajajaliitto.fi