rss Asianajajaliiton tiedotteita ja lausuntoja

14.9.2017 9.30

Asianajajaliitto on julkaissut asianajajille ohjeen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä

Uusi laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (444/2017) velvoittaa asianajajat laatimaan oman riskiarvionsa sekä toimintaohjeet rahanpesuun ja terrorismin rahoittamiseen liittyvien riskien tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi. Asianajajaliitto on valmistellut ohjeen, johon on koottu lain keskeiset velvoitteet asianajajien kannalta ja se järjestää syksyn ajan koulutusta aiheesta.

- Rahanpesun estämiseksi on tullut huomattavan tiukkoja säädöksiä EU-tasolta. Asianajajien on tärkeää tiedostaa ne ja noudattaa niitä. Liitosta haluamme tarjota apua ja neuvontaa siihen, miten velvoitteet täytetään, Asianajajaliiton pääsihteeri Minna Melender kertoo.

Uusi laki velvoittaa asianajajat laatimaan omaan toimintaansa soveltuvan riskiarvion, tuntemaan asiakkaansa ja näiden liiketoiminnan sekä ilmoittamaan epäilyttävistä liiketoimista tai terrorismin rahoittamisen epäilystä viranomaisille. Käytännössä riittää, että asianajotoimistot laativat toimistokohtaisen riskiarvion ja siihen perustuvat toimintaohjeet, joissa kuvataan toiminnan riskit sekä tavat rahanpesusta ja terrorismin rahoittamisen epäilyistä ilmoittamiseen.

Asianajajaliitto on valmistellut asianajajien avuksi ohjeen, jossa kerrotaan uuden lain keskeisistä velvoitteista asianajajien kannalta. Toimistokohtainen riskiarvio sekä siihen perustuva kirjallinen toimintaohje tulee laatia vuoden 2017 loppuun mennessä.

Uusi laki velvoittaa myös järjestämään väärinkäytösten ilmoituskanavan, jonka kautta asianajotoimiston työntekijät voivat ilmoittaa toimiston sisäisistä rahanpesulain rikkomusepäilyistä toimiston sisäisesti ja Asianajajaliitolle. Rikkomusepäilyistä voi ilmoittaa myös suoraan Asianajajaliittoon sähköpostiosoitteeseen rahanpesurikkomukset@asianajajaliitto.fi

Rahanpesulain mukaisten velvoitteiden rikkomisesta voidaan määrätä hallinnollisia seuraamuksia, jotka ovat huomattavan ankaria ja tulevat julkisiksi.

- Teemme liitossa työtä, jotta asianajajat ammattikuntana täyttävät vaadittavat velvoitteet ja jotta siihen liittyvä byrokratia olisi kohtuullista, Asianajajaliiton tarkastuslakimies Kristiina Sare lisää.

Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (444/2017) tuli voimaan 3.7.2017.

Asianajajaliitto järjestää syksyllä käytännönläheistä koulutusta aiheesta: https://www.asianajajaliitto.fi/koulutuskalenteri

Tuore Asianajajaliiton julkaisema ohje on ladattavissa sähköisesti asianajoalan tietopankki Aadasta. Ohje julkaistaan ruotsinkielisenä lokakuussa.

Lisätiedot: Suomen Asianajajaliitto, tarkastuslakimies Kristiina Sare, puh. (09) 6866 1214, kristiina.sare@asianajajaliitto.fi