Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

17.2.2016 10.00

Oikeudellinen palveluntarjonta sekavaa kuluttajille – vain osaa palveluista valvotaan tehokkaasti

Kuluttajien on vaikea hahmottaa, ketkä saavat tarjota mitäkin oikeudellista apua ja miten eri palveluntarjoajia valvotaan. Kuluttajat eivät tiedä oikeudellisiin ammattinimikkeisiin liittyviä eroja, vaikka eri nimikkeillä toimivia valvotaan ratkaisevasti eri tavoin. Helposti keskenään sekoittuvia ammattinimikkeitä ovat asianajaja, julkinen oikeusavustaja, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, juristi ja varatuomari. Asianajajaliitto vaati valvonnan selkeyttämistä.

– Suomalainen käytäntö juridisen palvelutarjonnan valvonnan osalta on kuluttajille todella sekava. Ammattinimikkeissä ja niiden eroissa kärryillä pysyminen edellyttää juristin koulutusta, Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja Risto Sipilä kärjistää.

Valvonnan sekavuuteen liittyvät kysymykset ajankohtaistuivat taas, kun Asianajajaliiton yhteydessä toimiva valvontalautakunta julkaisi tänään vuotta 2015 koskevat tilastonsa. Valvontalautakunta valvoo vain osaa oikeudellisista palveluntarjoajista. Merkittävä osa palveluista jää valvontalautakunnan valvonnan ulkopuolelle.

Oikeudenkäynneissä saavat avustaa pääsäännön mukaan vain asianajajat, julkiset oikeusavustajat ja luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat (ns. lupalakimiehet). Oikeudenkäyntien osalta palveluntarjoajia myös valvotaan yhtenäisellä tavalla. Valvojina toimivat valvontalautakunta ja oikeuskansleri.

Sen sijaan oikeudenkäyntien ulkopuolista oikeudellista neuvontaa voi edelleen tarjota kuka tahansa. Tällaista neuvontaa on esimerkiksi avustaminen testamentin tai avioehdon teossa. Asianajajia ja julkisia oikeudenkäyntiavustajia valvotaan kaiken oikeudellisen neuvonnan osalta. Samanlainen valvonta ei kuitenkaan ulotu lupalakimiehiin tai muihin neuvontapalvelujen tarjoajiin.

– Toivomme, että kaikkiin ammattimaisesti oikeudellista neuvontaa tarjoaviin tahoihin kohdistuisi yhtenäinen valvonta ja seuraamukset. Se olisi kuluttajien ja yritysten etu.

Myös oikeuskansleri Jaakko Jonkka on kritisoinut valvontajärjestelmän sekavuutta.

Liite: Sekava ammattinimikkeistö

Linkki valvontalautakunnan tiedotteeseen

Lisätietoa:

Puheenjohtaja Risto Sipilä, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 524 6902

Kehitys- ja viestintäpäällikkö Janne Laukkanen, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 588 1925