Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

1.4.2016 9.00

Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Taiteilijan oikeus varastaa – henkilökuvassa Jani Leinonen

Brändejä taiteessaan käsittelevä Jani Leinonen on joutunut kahnauksiin yritysten kanssa. Hänet on esimerkiksi tuomittu petoksesta ja väärentämisestä Ronald McDonald -pellehahmon kaappauksen yhteydessä. Hampurilaisia rakastava Leinonen ei kuitenkaan halua taiteellaan ainoastaan arvostella tai osoitella yksittäisiä yrityksiä.

– Kaikki tuntevat samat mainoskuvat ja hahmot, mutta samaan aikaan mainosten visuaalinen kieli jättää paljon asioita elämästä käsittelemättä. Minusta on kiinnostavaa käsitellä esimerkiksi mainosten naiskuvaa tuttujen hahmojen ja logojen kautta.

Elina Grundström: Valemedioiden uhrina koko yhteiskunta

Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström kommentoi kolumnissaan valtamedioiden päätoimittajien valemedian vastaista kannanottoa. Grundström vertaa valemedioita valelääkäreihin.

– Kun potilasta tai totuutta alkaa puoskaroida ammattitaidoton huijari, joka viis veisaa alan eettisistä säännöistä, jälki voi olla rumaa. Valemedian tapauksessa uhrina on koko yhteiskunta. Tahallinen totuuden hämärtäminen kiihottaa vihaan ja tuottaa tilanteen, jossa poliittinen päätöksenteko ei perustu tietoon vaan ennakkoluuloihin.

Suomen pohjoisin asianajaja arvioi porojen arvoa

Tiina Peräläinen on Suomen pohjoisin asianajaja. Hän työskentelee julkisena oikeusavustajana Lapin oikeusaputoimistossa Ivalon toimipaikassa ja välillä myös Utsjoella. Lapissa asianajajan työhön liittyy joitakin erityispiirteitä.

– Rikosjuttuja on vain kuutisen prosenttia kaikista, mutta niiden joukossa voi sitten olla muualla maassa erikoisempia tapauksia, kuten kalastusrikoksia. Vasta tein osituspapereita, joissa arvotin poroja avioerossa.

Lue näköislehteä:

Advokaatti 2/2016

Lisätietoja:

Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi