Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

9.12.2016 9.00

Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Oikeuspalvelut tavallisten ihmisten kielelle

Miksei sopimustekstejä ja lomakkeita voisi laatia tavallisten käyttäjien kielellä? Tai miksei oikeusistuimeen tulijaa ole heti vastassa joku, joka neuvoo minne mennä? Stanfordin yliopiston tutkija Margaret Hagan pitää oikeuspalveluiden muotoilua käyttäjälähtöisemmiksi ja helpommin ymmärrettäviksi ihmisoikeuskysymyksenä.

Hagan itse tuskastui jo oikeustieteen opiskelun monimutkaisuuteen, ja alkoi miettiä, miten asiat voisi hoitaa paremmin. Nykyisin hän vetää projektia, jossa hän suunnittelee ja kokeilee yritysten, asianajajien ja tuomioistuinten kanssa, kuinka juridisista teksteistä tai prosesseista voisi tehdä helpompia.

Grundström: ihmishengellä vain viihdearvo

Radio Suomipop sai marraskuussa Julkisen sanan neuvostolta vakavan huomautuksen. Kanavan uutislähetyksessä kerrottiin Välimereltä pelastetun 1 100 siirtolaista edellisenä päivänä – uutisen taustalla soitettiin Mikki Hiiri merihädässä -kappaletta. Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström hämmästelee kolumnissaan sitä, miten ihmishengellä voi suomalaisessakin mediassa olla vain viihdearvo. Samalla hädänalaisten auttaminen olisi nykypäivänä paljon helpompaa kuin vaikkapa toisen maailmansodan aikana.

– Sydäntenkovettamiskampanjat eivät ainoastaan vääristä käsityksiämme kaukaisista lähimmäisistä. Ne myös syövät meidän omaa sieluamme ja tekevät meistä tunteettomia.

Asiakkaat haluavat ratkaisuja ongelmien sijaan

Liikejuridiikkaa hoitavien asianajajien työ on muuttunut viime vuosina. Yritykset kaipaavat ongelmien etsimisen sijaan suosituksia siitä, kuinka olisi järkevintä edetä. Samalla aikataulut ovat kiristyneet ja sääntelyn määrä kasvanut. Isoilla asianajotoimistoilla on tunnetut brändit, mutta asiakkaiden mukaan henkilö merkitsee yhteistyön käynnistämisessä enemmän kuin toimisto.

– Mitä vaikeampi ja monimutkaisempi toimeksianto, sitä enemmän arvostetaan asianajajan kokemusta vastaavista tapauksista. Asianajajan persoona ja kyvyt ratkaisevat; ei niinkään se, missä toimistossa hän työskentelee, sanoo johtaja Mika Paavilainen Fortumin yritysjärjestelyt-yksiköstä.

Lue lehteä:
www.asianajajaliitto.fi/advokaatti

Lisätietoja:
Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi