Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

1.8.2016 9.30

Jarkko Ruohola: Asianajaja on laadun tae

Helsingin Sanomissa 30.7. oli artikkeli lakipalveluyritys Fondiasta. On hienoa, että alalla menestytään myös asianajotoimistojen ulkopuolella!

Artikkelissa todetaan, että Fondia ei ole asianajotoimisto siksi, että Asianajajaliitto ei anna asianajotoimistojen maksaa osinkoa muille kuin juristin koulutuksen saaneille osakkaille.

Väite vaatii tarkennusta: Osinkoa voi maksaa vain yritystä omistaville osakkaille. Asianajotoimistoa eivät voi omistaa muut kuin sen toiminnasta vastaavat asianajajat. Tämä on säädetty asianajajalaissa. Tällä tavoin on haluttu estää ulkopuoliset omistusjärjestelyt, jotka vaarantavat palveluiden riippumattomuuden. Asianajotoimiston osakkeita ei voi omistaa monikansallinen yritys, kauppaketju tai tilintarkastustoimisto – tai edes toimiston talousjohtaja, jollei hän ole toimistossa työskentelevä asianajaja.

Asianajajan pätevyysvaatimukset ovat puolestaan tiukat ja edellytyksenä on esimerkiksi vuotuinen täydennyskouluttautuminen. Asianajajia – toisin kuin muita oikeudellisten neuvontapalvelujen tarjoajia – valvotaan tiukasti heidän kaikessa toiminnassaan.

Näin on haluttu turvata vain ja ainoastaan asiakkaan asema. Työntekijöiden kannustimet voidaan hoitaa myös muutoin kuin toimiston omistusjärjestelyillä.

Asianajajaliitto haluaa olla aktiivisesti kehittämässä oikeudellisten palveluiden toimintaedellytyksiä.

Jarkko Ruohola
asianajaja, Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja