Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

25.11.2016 8.33

Hanna Räihä-Mäntyharju: Asianajoala on historiansa suurimman murroksen edessä

Asianajajaliiton varapuheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharju nosti torstaina Rovaniemen hovioikeuden laatupäivien yhteydessä esiin teknologian murroksen ja sen laajamittaiset vaikutukset oikeudenhoitoon. Olemme suuren murroksen edessä. Oikeudenhoito sähköistyy vauhdilla ja uudet innovaatiot korvaavat rutiiniluontoista työtä myös asianajoalalla. Suomi on oikeudenkäyntien sähköistämisessä kansainvälinen edelläkävijä. Mutta jotta teknologian edut voidaan aidosti hyödyntää, on oikeudenhoidon toimijoiden laaja yhteistyö entistäkin tärkeämpää.

Alla ote Hanna Räihä-Mäntyharjun puheesta
Rovaniemen hovioikeuden laatupäivät 24.11.2016:

Asianajajaliiton johdolla oli mahdollisuus osallistua lokakuussa Pariisissa yhteiseurooppalaiseen seminaariin asianajoalan tulevaisuuden näkymistä. Seminaarin nimi oli asianajoalan innovaatiot ja tulevaisuus. Haluan erityisesti mainita, että iloksemme panelistien joukossa oli myös Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astola.

Tuon seminaari vahvisti entisestään käsitystämme siitä, että asianajoala on historiansa suurimman murroksen edessä. Asianajotyötä on tehty koko sen olemassaolon ajan hyvin perinteisellä tavalla. Työtavat ovat toki vuosikymmenten varrella tekniikan kehittyessä muuttuneet, mutta perustyö on työvoimavaltaista ja ihmisen kädenjäljen varassa.

Viekö robotti jatkossa työmme? Kysymys voi tuntua huvittavalta, mutta on enemmän kuin ajankohtainen. Erilaisia tekoälysovelluksia on jo olemassa ja on varmaa, että niillä voidaan korvata ihmistyötä lähitulevaisuudessa. Yrityskauppatilanteessa erilaiset tekniset järjestelmät voivat tehdä DD-tarkastuksia. Konkurssipesän hoidossa tekoäly pystyy huolehtimaan monista konkurssihallinnon tehtävistä. Entä yksityisasiakkaiden toimeksiannot? Ennen pitkää voit muutamalla klikkauksella valita verkosta ne testamentin tekemisen kannalta keskeiset asiat, jotka koet itsellesi sopiviksi. Sen jälkeen tekoäly laatii sinulle sopivan testamentin nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Voi perustellusti kysyä, eikö ihmistä tarvittaisi vaikka testamentin laatimisessa siihen, että hän analysoi ja tulkitsee asiat maallikolle ymmärrettävällä tavalla. Niitäkin tilanteita tarvitaan, mutta voi olla, että senkin robotti hoitaa selkeämmin ja ymmärrettävämmin.

On enemmän kuin ymmärrettävää, että teknologian kehitys ja sen mukanaan tuomat muutokset huolettavat ja pelottavat varsinkin, kun teknologia ei ehkä tunnu itselle niin kovin läheiseltä tai mieluisalta työtoverilta. Uskon, että ihmisiä tarvitaan asianajotyössä jatkossakin, mutta työ muuttuu väistämättä. Monia rutiininluontoisia tehtäviä voidaan hoitaa teknisillä järjestelmillä ja ihmisen tekemä työ on sisällöllisesti entistä vaativampaa. Kouluttautuminen ja omasta ammattitaidosta huolehtiminen on siten entistä tärkeämpää. Tässä yhteydessä voi hyvillä mielin todeta, että Lapin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta on erinomainen yhteistyökumppani Pohjoisen Suomen oikeudenhoidon toimijoille. Laadukas koulutus on ammatillisen kehittymisen kivijalka.

Teknologian kehitys tuo asianajajille myös muunlaisia haasteita. Teknisiin laitteisiin ja järjestelmiin täytyy voida investoida ja se voi pakottaa asianajotoimistoja jonkinasteiseen yhteistyöhön tai suurempiin kokonaisuuksiin. Onneksi teknologian arkipäiväistyessä saatavuus paranee ja hinta laskee.

Ovatko oikeudenkäyntiasianajajat paremmin suojassa tältä kehitykseltä kuin muut? Voi olla, vaikka tekoälyyn perustuvasta tuomitsemisestakin puhutaan jo. Tekninen kehitys keskittyy oikeudenkäyntiasioissa tällä hetkellä työtapojen muutokseen ja siinä olemme kaikki uuden mielenkiintoisen aikakauden alussa. Suomessa kehitteillä oleva sähköinen oikeudenkäynti on maailmanlaajuisestikin uraauurtava hanke. Siitä on syytä olla erityisen ylpeä varsinkin, kun juristit eivät ole keskimäärin tietoteknisiä virtuooseja tai innovaatioiden Ounasjokia!

AIPA-järjestelmä on kokonaisuutena vielä työn alla, mutta paikallisia toimintamalleja on jo otettu käyttöön. Se on erittäin kannatettavaa ja madaltaa kynnystä varsinaisen AIPA-järjestelmän käyttöönottoon. Kuten laatutyöryhmän IV raportissa todetaan, sähköisen järjestelmän vaatima työtapojen muutos on varsin pitkälle mahdollista toteuttaa jo nykyisillä tavanomaisilla toimisto-ohjelmistoilla. Kysymys ei siis ole rakettitieteestä vaan hyvin pitkälle ajattelumallin ja työtapojen muutoksesta, johon on tärkeä valmistautua jo etukäteen. Samalla ennakkoluulot teknisiä järjestelmiä kohtaan madaltuvat ja ajatus sähköisestä oikeudenkäynnistä arkipäiväistyy.

Asianajajaliitto on vastannut paikalliseen kysyntään valitsemalla juuri kussakin liiton 12 paikallisosastossa AIPA-vastaavan. Nämä AIPA-vastaavat toimivat yhteyshenkilöinä asianajajien ja muiden oikeudenhoidon toimijoiden välillä. AIPA-vastaavat on ilmoitettu oikeusministeriön AIPA-hanketoimistoon. Jos AIPA-aluevastaaville ei ole vielä tullut tietoa paikallisosaston AIPA-vastaavasta, tilanne korjaantuu varmasti lähiaikoina.

Teknologia ei saa kuitenkaan koskaan vaarantaa oikeusturvaa. Uusien innovaatioiden huumassa ei saa käydä niin, että lapsi menee pesuveden mukana. Järjestelmien, sovellusten ja toimintatapojen on taattava oikeusturvan toteutuminen aina ja kaikissa tilanteissa niin yksityisille ihmisille kuin yrityksille ja yhteisöille. Myös tässä asianajajilla on erityisen tärkeä rooli. Asianajajakunnan missio on ’asianajaja turvaa oikeusvaltion’. Ei ole olemassa oikeusvaltiota ilman itsenäistä ja riippumatonta asianajajakuntaa. Siinä tehtävässämme meidän on oltava alati valppaina ja hereillä.

On kuitenkin asioita, joita paraskaan tekninen järjestelmä ei voi korvata. Se on yhteistyö, kollegiaalisuus ja rakentava ajatuksenvaihto. Siinä hengessä kiitän Suomen Asianajajaliiton puolesta mahdollisuudesta osallistua jälleen laatupäiville. Minulle osallistuminen on erityinen ilo, sillä olen toiminut asianajotyössä Kajaanissa 13 vuoden ajan ja sinä aikana myös useamman vuoden Asianajajaliiton Oulun osaston puheenjohtajana. Olen siis saanut osallistua laatupäiville tätä ennen monet kerrat. On hienoa nähdä, että laatutyö on ollut täällä positiivisessa mielessä arkipäivää ja on ollut olennainen osa kaikkien oikeudenhoidon toimijoiden työtä jo 17 vuoden ajan. Toivotan kaikille erittäin antoisia päiviä!