Tiedotteita ja lausuntoja, arkisto 2016

10.6.2016 12.00

Asianajajaliiton uusi puheenjohtaja Jarkko Ruohola: Oikeudenkäynnit lyhemmiksi ja halvemmiksi – panos sovitteluun

Asianajajaliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin perjantaina turkulainen asianajaja Jarkko Ruohola, 53. Valinnan teki Helsinkiin kokoontunut Asianajajaliiton valtuuskunta.

Valintansa yhteydessä Ruohola otti voimakkaasti kantaa oikeusprosessien kestoon ja listasi viisi keinoa prosessien lyhentämiseksi ja halventamiseksi:

1. Sovittelua on lisättävä.
2. Sovittelua on siirrettävä tuomioistuinten ulkopuolelle.
3. Sovittelua on opetettava yliopistoissa enemmän.
4. Valtion maksamaa oikeusapua on saatava myös oikeudelliseen neuvontaan.
5. Oikeusturvavakuutusten on korvattava myös sovittelun aiheuttamat kulut.

Pitkä oikeusprosessi on kallis sekä osapuolille että veronmaksajille. Ruoholan mielestä pitäisi pyrkiä kaikin tavoin siihen, etteivät riidat etene turhaan tuomioistuimiin. Lisäpanostusta tarvittaisiin etenkin alkuvaiheen neuvontaan. Prosessien lyhentäminen nykyisestä olisi helpointa niin sanotuissa riitajutuissa.

– Sovittelua tulisi kaiken kaikkiaan lisätä. Toiseksi nykyisin paljolti tuomioistuimissa tapahtuvaa sovittelua tulisi siirtää osaaviin käsiin tuomioistuinkoneiston ulkopuolelle. Tässä voitaisiin hyödyntää satoja sovittelijakoulutuksen saaneita asianajajia sekä muiden alojen sovitteluun kouluttautuneita asiantuntijoita. Sovittelussa on paljolti kyse muustakin kuin juridiikasta.

– Kolmanneksi sovittelu vaatii juristeilta uudenlaisia taitoja ja ne tulisi sitoa nykyistä voimakkaammin jo juristiopintoihin.

– Neljänneksi kansalaisten tulisi saada julkista oikeusapua jo siinä vaiheessa kun riita ei ole kärjistynyt ja asiassa voitaisiin auttaa ensivaiheen oikeudellisella neuvonnalla. Nykyisin valtion maksamaa oikeusapua ei voi saada tällaisen niin sanottuun ulkoprosessuaalisen neuvontaan.

– Viidenneksi vakuutusyhtiöiden tulisi päivittää oikeusturvavakuutukset nykyaikaan. Kaikista vakuutuksista ei edelleenkään korvata sovittelun aiheuttamia kuluja.

Jarkko Ruohola on ollut asianajajana vuodesta 1993 ja toimii Turussa Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:ssä. Ruoholan erikoisalaa ovat yrityskaupat ja -järjestelyt. Hän on toiminut useissa luottamustehtävissä, mm. Turun Asianajajayhdistyksen puheenjohtajana 2011–2013 ja Suomen Asianajajaliiton varapuheenjohtajana 2013–2016.

Lisätietoa:
Jarkko Ruohola, Asianajajaliiton puheenjohtaja, p. 010 320 8441 (yhdistyy kännykkään)
Janne Laukkanen, kehitys- ja viestintäpäällikkö, p. 040 588 1925

@JarkkoRuohola
@LaukkanenJanne
@Asianajajat

Lataa Jarkko Ruoholan kuva, kuvaaja Juha Myllymäki

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja. Asianajajia on noin 2 100.