Arkisto tiedotteille ja lausunnoille 2013

11.1.2013

Asianajaja Riitta Leppiniemelle Matti Ylöstalo -palkinto

Asianajaja Riitta Leppiniemi on palkittu asianajoalan huomattavimmalla tunnustuksella, Matti Ylöstalo -palkinnolla. Palkinto ojennettiin Leppiniemelle Asianajajapäivillä perjantaina Helsingissä. Tunnustuksen jakaa Suomen Asianajajaliiton Säätiö ja se on suuruudeltaan 5 000 euroa.

Palkintoperusteluissa huomioitiin erityisesti Leppiniemen työ asianajajakunnan työn ja yhteiskunnallisen roolin tunnettavuuden lisäämiseksi. Hoitamiensa rikos- ja perheoikeudellisten toimeksiantojen sekä liiton luottamustehtävien yhteydessä Leppiniemi on onnistuneesti tehnyt suomalaista oikeusjärjestelmää ja asianajajatyötä tunnetuksi suurelle yleisölle.

Leppiniemi on kertonut asianajajan roolista oikeudenhoidossa: Asianajaja ei puolusta asiakkaansa tekoa, vaan huolehtii siitä, että jokainen saa asiassaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin.

Leppiniemi on myös toiminut huomattavan monipuolisesti asianajajakunnan luottamustehtävissä, muun muassa Asianajajaliiton puheenjohtajana 2007–2010. Hän on myös osallistunut monipuolisesti oikeuspoliittiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen esimerkiksi oikeusministeriön työryhmissä ja toimikunnissa.

Matti Ylöstalo -palkinto jaettiin nyt kolmannen kerran.

Lisätietoa:

Riitta Leppiniemi, asianajaja, p. 0500 464 389

Janne Laukkanen, viestintäpäällikkö, p. 040 588 1925

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Asianajajia on Suomessa noin 2 000. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja.

Suomen Asianajajaliiton Säätiön tarkoituksena on asianajajalaitoksen kehittäminen, asianajajien ammattitaidon ja eettisen kehityksen edistäminen sekä asianajajien ammattikunnan arvon kohottaminen.