rss Kotimaiset tuomioistuimet

10.10.2018 11.48

Valitettaessa vain avustajan palkkiosta noudatetaan pääasialle säädettyä erityistä valituksen määräaikaa

KHO: Oikeusapu – Ratkaisupyyntö – Ulkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Avustajan toimenpiteet asian käsittelyssä Maahanmuuttovirastossa – Muu kuin tuomioistuinasia – Ulkoprosessuaalinen asia – Määräaika – Tutkimatta jättäminen – Oikeudenkäyntiavustajan palkkio

Turvapaikanhakijalle oli myönnetty oikeusapua kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevaan asiaan. Oikeusaputoimisto oli päätöksellään osittain hylännyt avustajan vaatimuksen palkkion maksamisesta toimenpiteistä, jotka oli tehty käsiteltäessä turvapaikanhakijan kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevaa asiaa Maahanmuuttovirastossa. Hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt oikeusaputoimiston päätöksestä tehdyssä ratkaisupyynnössä esitetyt vaatimukset.

Oikeusapulain 26 §:n 1 momentin mukaan ennen pääasian ratkaisemista oikeusapulain nojalla tehtyyn päätökseen haetaan muutosta noudattaen, mitä valittamisesta pääasiassa säädetään. Kun otettiin huomioon mainittu säännös, ulkomaalaislain 196 §:ssä säädettyä muutoksenhakujärjestystä oli noudatettava haettaessa muutosta hallinto-oikeuden ratkaisupyynnön johdosta antamaan päätökseen, joka koski avustajalle maksettavaa palkkiota silloinkin, kun pääasiassa ei ollut valitettu.

Määräaika valituslupahakemuksen tekemiselle korkeimpaan hallinto-oikeuteen hallinto-oikeuden päätöksestä määräytyi siten ulkomaalaislain 196 §:n 3 momentin perusteella. Valituslupahakemus korkeimpaan hallinto-oikeuteen oli tehtävä 14 päivän kuluessa hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksisaannista. Valituslupahakemus jätettiin myöhässä tehtynä tutkimatta.

Ks. myös KHO 2016:27