rss Kotimaiset tuomioistuimet

1.11.2017 14.23

Murhahanke ei ollut edennyt rangaistavan valmistelun asteelle

VaaHO:2017:7 Törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu

Hovioikeudessa on kysymys siitä, onko B D:n murhan tekemistä varten palkannut tai muuten yllyttänyt C:tä mainitun rikoksen tekemiseen. Keskeinen kysymys asiassa on se, mitä yllytyksellä tarkoitetaan valmistelurikoksen yhteydessä ja onko B menetellyt niin. Tunnusmerkistön täyttymistä arvioitaessa merkitystä on myös rikoksen toteuttamista koskevalla vaaralla.
***

... hovioikeus katsoo, että B on vetäytynyt ajatellusta teosta, jonka tarkemmasta tekotavasta, ajankohdasta, palkkion maksatuksesta tai muistakaan yksityiskohdista ei ollut videotallenteen mukaan edes keskusteltu B:n ja C:n kesken.

Rangaistussäännöstä ei sovelleta, milloin vaara rikoksen toteuttamisesta on ollut muista kuin satunnaisista syistä vähäinen. B on jo keskustelun loppupuolella vetäytynyt hankkeesta ja seuraavien päivien aikana kieltänyt tapahtuman. Rikoksen toteuttamisen aikataulu ja palkkion maksamisen yksityiskohdat ovat jääneet sopimatta. B:n viestien perusteella C:lle on tullut selväksi, että palkkiota ei tultaisi maksamaan.

Hovioikeus katsoo, että B ei ole palkannut C:tä murhan tekemiseen. B:n käytöksestä ilmenevä yllytys murhan tekemiseen on laadultaan sellaista, että vaara rikoksen toteuttamisesta on ollut muista kuin satunnaisista syistä vähäinen. Joka tapauksessa B on vetäytymällä ajatellusta murhasta ja kieltäytymällä palkkion maksamisesta vapaaehtoisesti luopunut rikoksen valmistelusta ja poistanut oman toimintansa merkityksen rikoksen valmistelussa. Syyte B:tä vastaan on siten hylättävä.