rss Kotimaiset tuomioistuimet

29.9.2018 19.28

Lainkäyttöä läpi vuosisadan — korkeimman oikeuden vaiheet julkaistu kirjana

KKO on julkaissut historiateoksen, joka on kiinnostava läpileikkaus KKO:n historiasta ja sen liittymäkohdista maamme historiaan.

Korkein oikeus viettää perustamisensa 100-vuotisjuhlaa 1. lokakuuta 2018.

Teoksen kirjoittajat ovat maamme eturivin oikeushistorian asiantuntijoita. Professorit Lars Björne (emeritus), Jukka Kekkonen, Mia Korpiola ja Heikki Pihlajamäki (teoksen toimittaja) tarjoavat lukijoille ainutlaatuisen aikamatkan korkeimman oikeuden lainkäytön vaiheisiin.

Esillä on tapa, jolla korkein oikeus sai muotonsa itsenäisen Suomen syntyessä sekä sitä seuranneet traagiseen sisällissotaan ja sen jälkimaininkeihin liittyneet vaiheet. Osansa saavat myös talvi- ja jatkosodan poikkeusolosuhteet, korkeimman oikeuden evakkoajat Vaasassa ja Laitilassa sekä aikaa seuranneet raskaat sotasyyllisyysoikeudenkäynnit. Teoksen edetessä käsillä on korkeimman oikeuden lainkäyttö jälleenrakennuksen toimeliaan kauden aikana, radikaalin oikeuspolitiikan aika Juhannustanssit-oikeudenkäynteineen sekä kansainvälistymisen kausi, jonka voidaan katsoa jatkuvan edelleen. Tekstiä elävöittävät professori Korpiolan tietolaatikot, joissa esillä on ajan ilmiöitä muun muassa sotasurmista Auervaaraan ja glamouriin, Pohjoismaiden historian laajimmasta rikosjutusta ja naisten asemasta korkeimmassa oikeudessa.

— Aihevalintojamme ei ole ohjannut pelkästään subjektiivinen kiinnostus, vaan olemme tietoisesti valinneet jokaiselta aikakaudelta teemoja, jotka mielestämme parhaiten luonnehtivat korkeinta oikeutta kunkin ajanjakson yhteiskunnallisissa yhteyksissä. Tämä on myös metodologisesti tärkeätä: haluamme esittää korkeimman oikeuden osana yhteiskuntaa ja oikeuselämää, valaisee Heikki Pihlajamäki teoksen lähtökohtia.

"…nykyhetki ja tulevaisuus ovat ulottumattomissamme. Aika ei pysähdy emmekä siksi saa otetta nykyhetkestä. Tulevaisuudesta emme voi tietää. Paikkamme onkin vääjäämättä menneisyytemme määrittämä. Olemisen tapaamme voimme siksi tutkia vain historian avulla. Ymmärtääksemme itseämme meidän on tiedettävä mistä tulemme."

- Oikeusneuvos Juha Häyhä teoksen esipuheessa.

Lainkäyttöä läpi vuosisadan. Näkökulmia korkeimman oikeuden historiaan 1918-2018. (Toim. Heikki Pihlajamäki), Helsinki, Edita 2018.

Tiedote: