rss Kotimaiset tuomioistuimet

12.9.2017

Autoveron määrääminen ei estänyt syytettä veroilmoituksen laiminlyönnistä

HelHO:2017:10 Veropetos Ne bis in idem -kielto Autoverotuspäätös Vientipalautus

Koska A on laiminlyönyt autoveroilmoituksen tekemisen, Tulli on pakkoverotusmenettelyssä määrännyt A:n maksettavaksi autoveroa 8.760,01 euroa, eikä A:lla ole oikeutta vientipalautukseen, vaikka A on kuljettanut ajoneuvon pois Suomesta. Näin ollen A:n maksettavaksi on tosiasiassa määrätty 1.405,39 euron asemasta 8.760,01 euroa siitä, että hän on käyttänyt ajoneuvoa Suomessa 1.6.2013 - 19.3.2014 välisenä aikana.
***

Hovioikeus katsoo, että vientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää tosiasiallisestikaan Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitettuna rikosoikeudellisena seuraamuksena. Tapaus ei edes välttämättä kuulu lisäpöytäkirjan 4 artiklan soveltamisalan piiriin tai ainakaan sen ydinalueelle, kun uuden oikeudenkäynnin estävää aikaisempaa menettelyä ei ole ollut. Kysymys onkin enemmän siitä, että autoverolaissa olevan yksittäisen säännöksen perusteella verotuksellinen etu menetetään sellaisen laiminlyönnin perusteella, joka voi johtaa myös varsinaiseen rikosoikeudenkäyntiin. Vaikka verotusmenettelyssä olisikin tehty vientipalautushakemuksen hylkäävä päätös yksittäisen edellytyksen täyttymättä jäämisen vuoksi, tähän menettelyyn ei ole tältäkään osin liittynyt sellaisia rankaisullisia aineksia, joiden vuoksi menettelyä voitaisiin pitää luonteeltaan rikosoikeudellisena.