Kotimaiset tuomioistuimet, arkisto 2017

10.5.2017

Väliaikaiseen lähestymiskieltoon kohdistettu kantelu jätettiin tutkimatta

Edilex: Hovioikeus ei tutkinut kantelua vaikka tulkintaan "voi asianosaisen oikeusturvan kattavuuden kannalta sisältyä puutteita"

Kantelukirjelmässä oli muun ohella esitetty väitteitä oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa viitattujen niin sanottujen ehdottomien prosessinedellytysten puuttumisesta ja 2 kohdassa viitatun kuulemisvelvollisuuden laiminlyömisestä. Mikäli kantelua ei miltään osin oteta tutkittavaksi, muutoksenhakuoikeus toteutuu vasta oikeutena hakea muutosta varsinaiseen lähestymiskieltoon eli siinä vaiheessa, kun väliaikainen lähestymiskielto on jo päättynyt. Tälle kannalle, johon voi asianosaisen oikeusturvan kattavuuden kannalta sisältyä puutteita, on kuitenkin saatavissa tukea muustakin lainsäädännöstä kuin lähestymiskiellosta annetun lain 11 §:n 4 momentin nimenomaisesta säännöksestä. Oikeudenkäymiskaaren 16 luvun 3 §:stä ilmenee, että esimerkiksi silloin, kun tuomarin esteellisyyttä koskeva väite hylätään, muutoksenhaku siihen tapahtuu lähtökohtaisesti vasta pääasiaratkaisun antamisen jälkeen. Kaikki päätöksessä lausumansa huomioon ottaen hovioikeus päätyi siihen, ettei kantelukirjelmässä esitetty muutoksenhaun perusteiksi sellaisia seikkoja, jotka antaisivat miltään osin aiheen tutkia kantelun. (Vailla lainvoimaa 9.5.2017)

Turun hovioikeus 8.5.2017, päätös nro 429, dnro R 171713
Kanta-Hämeen käräjäoikeus 21.4.2017 nro 137

Hovioikeus ei tutkinut lähestymiskieltoasiaa kanteluna vaikka tulkintaan "voi asianosaisen oikeusturvan kattavuuden kannalta sisältyä puutteita" 9.5.2017 15.45