Oikeudelliset uutiset, Kotimaiset tuomioistuimet, arkisto 2015

28.2.2015

Maahanmuuttoviraston olisi tullut arvioida oliko käsittely viivästynyt viranomaisesta johtuvasta syystä

KHO:2015:26 Ulkomaalainen – Oleskelulupa – Perheenyhdistäminen – Alaikäisyysedellytys

Oleskelulupa-asiassa perheenkokoajana toiminut lapsi oli tullut täysi-ikäiseksi ennen kuin hänen vanhempiensa ja sisaruksiensa oleskelulupahakemukset oli ratkaistu ja hakemusten käsittelylle ulkomaalaislain 69 a §:ssä asetetun yhdeksän kuukauden enimmäisajan kuluessa. Maahanmuuttoviraston mukaan perheenkokoajan alaikäisyysedellytys ei ollut täyttynyt, koska muutoksenhakija oli tullut täysi-ikäiseksi alle yhdeksän kuukauden kuluessa hakemusten vireilletulosta.

Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi, kun Maahanmuuttovirasto oli perustellut hakemukset hylkäävää päätöstään perheenkokoajan täysi-ikäiseksi tulemisella ilman arviota siitä, oliko hakemusten käsittely viivästynyt ulkomaalaislain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla.