Oikeudelliset uutiset, kotim. tuomioistuimet, arkisto 2013

26.9.2013

RHO: Raiskaus vai pakottaminen sukupuoliyhteyteen?

RHO:2013:4 Seksuaalirikos - Raiskaus - Pakottaminen sukupuoliyhteyteen Rangaistuksen määrääminen

Hovioikeudessa oli kysymys muun muassa raiskauksen ja sukupuoliyhteyteen pakottamisen tunnusmerkistön täyttymisestä sekä rangaistusseuraamuksesta. Hovioikeudessa otettiin vastaan sama näyttö kuin käräjäoikeudessa. Hovioikeus katsoi asiassa tulleen näytetyksi, että asianomistaja oli sukupuoliyhteyden alkaessa nukkunut ja ollut siten tiedottomassa ja puolustuskyvyttömässä tilassa.

Hovioikeus totesi, että rikoslain 20 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan raiskauksesta tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväkseen sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan. Tällä 1.6.2011 voimaan tulleella rikoslain 20 luvun
1 §:n 2 momentin raiskauksen tunnusmerkistön uudistamisella on haluttu laajentaa raiskaus koskemaan myös niitä tekoja, joissa tekijä ei ole aiheuttanut uhrin puolustuskyvytöntä tilaa. Ennen kyseistä lainmuutosta uhrin puolustuskyvyttömän tilan hyödyntäminen on voinut tulla rangaistavaksi vain seksuaalisena hyväksikäyttönä. Lainmuutokseen johtaneen hallituksen esityksen 283/2010 mukaan lainmuutoksen tavoitteena on nimenomaan ollut vahvistaa seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikosoikeudellista suojaa saattamalla myös sukupuoliyhteyden harjoittaminen puolustuskyvyttömän henkilön kanssa arvosteltavaksi raiskausrikoksena. Hallituksen esityksen mukaan nukkuva henkilö on ylipäänsä puolustuskyvytön, vaikka hän ei ole alkoholin tai muiden huumaavien aineiden vaikutuksen alainen.

A ei ollut ennen sukupuoliyhteyteen ryhtymistä varmistunut B:n hereillä olosta, vaikka A:n oli tullut mieltää B:n mahdollisesta liikehdinnästä huolimatta edelleen nukkuvan. Se, että B oli kutsunut A:n luokseen illanviettoon ja se, että A ei ollut saattanut B:tä puolustuskyvyttömään tilaan sekä se, että A oli lopettanut menettelynsä B:n herättyä ja reagoitua tapahtuneeseen kielteisesti, eivät olleet sellaisia seikkoja, joiden nojalla teko voitaisiin katsoa kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehdyksi. A oli tulkinnut B:n heränneen pelkästään tämän liikehdinnän perusteella eikä ollut pyrkinyt varmistumaan tämän hereillä olosta. Asiassa ei ollut ollut B:n hereillä olon suhteen sellaista erehdystä, joka poistaisi A:n teon tahallisuuden.

Näin ollen hovioikeus katsoi A:n syyllistyneen käräjäoikeuden hänen syykseen lukeman sukupuoliyhteyteen pakottamisen sijasta raiskaukseen. A:n menettelyn suunnitelmallisuuden puuttuminen ja se, että hän ei ollut jatkanut menettelyään B:n sen kiellettyä, olivat rangaistuksen mittaamiseen liittyviä seikkoja.

RHO:2013:4