Oikeudelliset uutiset, kotimaiset tuomioistuimet, arkisto 2008

30.12.2008 11.57

KKO:2008:119 Arpajaislaki - Arpajaisrikos Kieltoerehdys

Vesa K järjesti yhtiönsä nimissä pilkkikilpailun, johon osallistuvilta perittiin osallistumismaksu ja jossa kilpailukaloina oli tietty määrä järveen istutettuja eri painoisia kirjolohia. Saatujen kalojen kokonaispainoon perustuvien palkintojen lisäksi jokainen saatu kilpailukala oikeutti kalan painon mukaan määräytyvään raha- tai tavarapalkintoon. Jälkimmäistä palkintoperustetta pidettiin arpajaislaissa tarkoitetulla tavalla sattumaan perustuvana. Koska arpajaisten toimeenpanoon ei ollut ollut lupaa, Vesa K:n katsottiin syyllistyneen arpajaisrikokseen. Kysymys myös kieltoerehdyksestä. (Ään.)