rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

26.1.2018 14.47

Valtioneuvosto selvittää oikeusavun saatavuutta ja laatua

Hanke perustuu valtioneuvoston tutkimus-, ennakointi- ja arviointitoimintaa koordinoivan työryhmän määrittelemiin tietotarpeisiin.

Tietotarpeen tausta ja tarvekuvaus perusteluineen:

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ihmisten kokemuksia julkisen oikeusavun palveluiden saatavuudesta ja laadusta. Tutkimuksessa selvitetään minkälaisiin asioihin he ovat tarvinneet oikeudellista apua, miten he ovat saaneet tietoa oikeusapupalveluista ja ovatko he saaneet tarvitsemansa avun. Lisäksi tulisi arvioida oikeusavun asiakaskokemusta, eli miten apua saanet ovat arvioineet saadun avun laadun ja hyödyllisyyden. Tutkimuksessa huomioidaan eri toimijoiden (oikeusaputoimistot ja yksityiset avustajat) tuottamat oikeusapupalvelut. Tutkimusta tarvitaan oikeusapupalvelujen strategista suunnittelua ja oikeusapulainsäädännön muutostarpeiden arviointia varten.
Tutkimus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:

1a. Turvapaikanhakijoiden oikeusapupalvelut

Tutkimuksessa selvitetään turvapaikanhakijoiden kokemuksia julkisesta oikeusavusta, kuten siitä, miten he ovat saaneet tietoa oikeusapupalveluista (ml. alkuinfo vastaanottokeskuksessa; yleinen oikeudellinen neuvonta), löytäneet palveluja tarjoavat tahot ja ovatko tiedottaminen palveluista ja palvelut olleet riittäviä. Mitä hyvää ja mitä heikkouksia turvapaikanhakijoiden oikeusavussa on? Onko asiakas saanut tarvitsemansa avun? Palveluiden saatavuutta, riittävyyttä ja laatua kartoitetaan sekä palveluiden asiakkailta että asiantuntijatahoilta. Tarkastelussa huomioidaan viimevuosien lainsäädännölliset ja toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Tietotarpeesta julkaistaan tiivis väliraportti 11/2018.

1b. Muut oikeusapupalvelut

Tutkimuksessa tuotetaan tietoa oikeusavun asiakkaiden kokemuksista palveluiden saavutettavuudesta, toimivuudesta ja tiedonsaannista palveluihin liittyen.
  • Mistä asiakas on saanut tietoa oikeusavusta ja onko tieto ollut riittävää/ymmärrettävää (mm. verkkosivut, henkilökunnan neuvonta)?
  • Millaisille palvelukanaville olisi tarvetta (esim. sähköisesti, etäpalvelut)?
  • Mitä kokemuksia on palveluiden toimivuudesta esim. odotusaika, avustajan tavoitettavuus ja ammattitaito, palvelu omalla äidinkielellä/mahdollinen tulkkaus, ohjaus tarvittaessa muiden palveluiden pariin?
  • Ovatko asiakkaalle syntyvät kustannukset olleet ennakoitavissa ja onko niistä kerrottu ymmärrettävästi?
  • Onko oikeusapupäätös ollut ymmärrettävä?

2. Talous- ja velkaneuvonnan palvelut

Talous-velkaneuvonnan palvelut siirtyvät kunnilta oikeusaputoimistoihin vuonna 2019, samalla niitä kehitetään. Tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden kokemuksia palveluista ja tarpeita talous- ja velkaneuvontaan liittyen. Tutkimuksessa arvioidaan mahdollisia kehittämiskohteita.
Oikeusministeriö tarjoaa tarvittaessa hankkeelle aineistoihin liittyvää tukea koskien oikeusavun Romeo-järjestelmää.

Valtioneuvostonkanslia etsii tutkijoita hankkeeseen

Palaa otsikoihin




Unohditko tunnukset? Tiedustele: info@asianajajaliitto.fi tai (09) 6866 120


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje