rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

6.11.2018 14.29

Työryhmä: Viranomaisten käytäntöjä kehitettävä huomioimaan rikoksen uhrien tarpeet

Toimet koskevat erityisesti poliisin, syyttäjien, tuomioistuinten sekä sovittelutoimistojen käytäntöjä. Osaamisen kehittämiseen työryhmä kutsuisi myös Suomen Asianajajaliittoa ja oikeustieteellisiä tiedekuntia

Oikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa viranomaisille monia hyviä menettelytapoja rikoksen uhrien tarpeiden huomioon ottamiseksi rikosprosessin eri vaiheissa.

Ehdotukset liittyvät mm. poliisilaitosten ja tuomioistuinten tiloihin, tiedon antamiseen uhrille, uhrin kielellisistä oikeuksista huolehtimiseen, oikeudellisen avustajan hankkimiseen, uhrin ohjaamiseen tukipalveluihin, suojelutarpeen arviointiin, kuultavaksi kutsumiseen sekä uhrin erityistarpeiden huomioon ottamiseen oikeudenkäynneissä. Lapsiuhrien asemaan kiinnitetään erityistä huomiota.

Työryhmän ehdottamat toimet koskevat erityisesti poliisin, syyttäjien, tuomioistuinten sekä sovittelutoimistojen käytäntöjä. Osaamisen kehittämiseen työryhmä kutsuisi myös Suomen Asianajajaliittoa ja oikeustieteellisiä tiedekuntia.

Ehdotetut hyvät käytännöt ja toimintatavat voidaan työryhmän mukaan saattaa käytäntöön koulutuksen, ohjeistuksen sekä laatuhankkeiden avulla. Jo nykyisinkin rikosprosessissa on käytössä monia uhrin tarpeet huomioon ottavia käytäntöjä.

Rikoksen uhrin aseman parantaminen on tavoitteena hallitusohjelmassa. Työryhmän tehtävän taustalla ovat myös EU:n uhridirektiivi ja uhripoliittisen toimikunnan ehdotukset vuodelta 2015.