rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

20.2.2018 8.31

Tuomioistuinviraston sijaintipaikkakunnaksi seitsemän ehdokasta

Oikeusministeriö ehdottaa, että selvitetään Helsingin, Espoon, Joensuun, Kouvolan, Rovaniemen, Vaasan ja Vantaan sopivuus viraston sijaintipaikaksi.

Oikeusministeriö on tänään antanut alueellistamisen koordinaatioryhmälle esityksensä tuomioistuinviraston sijaintipaikkaselvitykseen mukaan otettavista paikkakunnista.

Alueellistamisen koordinaatioryhmä antaa lausuntonsa oikeusministeriölle asiasta 27. helmikuuta. Tämän jälkeen oikeusministeriö käynnistää selvityksen tekemisen.

Sijaintipaikkaselvityksessä arvioidaan, missä virastolla olisi parhaat toimintaedellytykset.

- Tuomioistuinvirastolla on keskeinen rooli oikeusvaltion ydinpilarin, tuomioistuinten, toiminnassa. Viraston tehtävä on vaativa ja edellyttää korkeaa osaamistasoa. Valitsin selvitykseen kaupunkeja eri puolilta maata, jotta saamme tarkasti selville eri alueiden vahvuudet ja mahdollisuudet sijoittaa virasto pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, Häkkänen sanoo.

Sijaintipaikkaselvityksen valmistuttua oikeusministeriö tuo esityksensä sijaintipaikasta alueellistamisen koordinaatioryhmän käsittelyyn. Päätöksen sijaintipaikasta tekee oikeusministeriö.

Tuomioistuinviraston perustamisen valmistelu käynnistyi tammikuussa. Tavoitteena on, että uusi virasto aloittaisi toimintansa vuoden 2020 alussa. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa valmistellaan virastoa koskeva lainsäädäntö, jota koskeva esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä tämän kevätistuntokauden aikana.

- Tuomioistuinvirasto ohjaisi, kehittäisi ja tukisi tuomioistuimia niiden ydintehtävän toteuttamisessa ja huolehtisi tuomioistuinten keskitetyistä hallintotehtävistä, sanoo ministeri Häkkänen.

Oikeusministeri Häkkänen: Tuomioistuinviraston sijaintipaikkakunnaksi seitsemän ehdokasta