rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

30.1.2018 13.11

Selvitys velkakonversion ulottuvuuksista yritysjärjestelyiden ja maksukyvyttömyystilanteiden näkökulmasta

Selvitys on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2017 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Raportin ovat laatineet Jyrki Tähtinen, Robert Peldán ja Joonas Dammert Borenius Asianajotoimisto Oy:stä.

Yritysrahoituksen kehityksen huomioon ottaminen lainsäädännössä on tarpeen Suomen kilpailukyvyn kannalta. Selvityksen tuloksia käytetään yhtiö- ja maksukyvyttömyyslainsäädännön muutostarpeen arvioinnissa.

Rahoitusala on voimakkaassa murroksessa, johon liittyvät kansainvälistyminen ja pääoma- ja joukkolainamarkkinoiden sääntelyn uudistaminen ja yritysten rahoitusehtojen kiristyminen finanssikriisin seurauksena. Pääministeri Sipilän hallitusohjelman tavoite työllisyyden ja kilpailukyvyn edistämisestä edellyttää, että Suomen lainsäädäntö tarjoaa yrityksille ja sijoittajille tasapainoisen sekä joustavan yhtiö- ja maksukyvyttömyysoikeudellisen kehyksen.

Selvitys on tarkoitettu kansallisen yrityssaneerausta ja yritysjärjestelyjä koskevan lainsäädännön kehittämistarpeiden ja mahdollisuuksien arviointia varten. Lainsäädäntötarpeiden ja -keinojen arviointia varten laaditussa raportissa on kattava kansainvälinen selvitys Suomen kannalta merkityksellisten verrokkivaltioiden yhtiö-, maksukyvyttömyys- ja yritysjärjestelylainsäädännöstä.

Selvityksen sisältö

Selvityksen keskeiset tutkimuskysymykset sijoittuvat suomalaisessa oikeudenalajaottelussa yhtiö- ja maksukyvyttömyysoikeuden aloille. Vertailuvaltiot ovat Ruotsi, Tanska, Yhdistynyt kuningaskunta, Amerikan Yhdysvallat, Alankomaat, Saksa, Ranska ja Sveitsi. Kansainvälisen vertailun lisäksi selvitys sisältää Suomen oikeustilan kuvauksen ja yhteenvedon, jossa on ajatuksia myös siitä, millaisia seikkoja sääntelyssä tulisi huomioida, mikäli velkakonversiosta säädettäisiin Suomen maksukyvyttömyys- ja yhtiölainsäädännössä.

Mikä on velkakonversio?

Kansainvälisesti velkakonversio on määritelty pääomarakenteen uudelleenjärjestelyksi, jossa velkojat vaihtavat tai muuntavat osan yhtiön velkamäärästä velallisyhtiön osakkeiksi tai osakepääomaksi. Konversion toteutustavat vaihtelevat valtioittain, mutta lopputuloksena on aina velallisyhtiön konvertoitavan velan lakkaaminen tai väheneminen konversion seurauksena. Velkakonversion käsitettä ei ole Suomen lainsäädännössä.

Tiedote: Kansainvälinen selvitys velkakonversion ulottuvuuksista yritysjärjestelyiden ja maksukyvyttömyystilanteiden näkökulmasta