rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

21.9.2018 13.54

Perustuslain muuttamista koskeva perustuslakivaliokunnan mietintö valmistunut

Perustuslakivaliokunta esittää luottamuksellisen viestinnän suojaa koskevan esityksen hyväksymistä muutettuna.

Valiokunta esittää lisäksi eräitä perustuslain tulkintaa ohjaavia kannanottoja.

Luottamuksellisen viestinnän perusoikeussuojan tavoitteena on turvata jokaiselle oikeus luottamukselliseen viestintään ilman, että ulkopuoliset saavat oikeudettomasti tiedon hänen lähettämiensä tai hänelle osoitettujen luottamuksellisten viestien sisällöstä. Perustuslakivaliokunta hyväksyi hallituksen esittämän muutoksen, jonka mukaan lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta. Tämä perustuslain muutos tekisi mahdolliseksi siviili- ja sotilastiedustelulainsäädännön säätämisen.

Sitä vastoin perustuslakivaliokunta ei hyväksynyt ehdotusta, jonka mukaan perustuslaissa käytetty ilmaisu ”rikosten tutkinnassa” korvattaisiin ilmaisulla ”rikosten torjunnassa”. Tämä osa hallituksen esityksestä ei liity tiedustelulakien säätämiseen vaan siihen, että hallituksen käsityksen mukaan säännöksen tulkinta on erkaantunut säännöksen sanamuodosta. Perustuslakivaliokunnan mielestä muutos tulisi valmistella huolellisesti erikseen.

Perustuslakivaliokunta katsoo lisäksi, että ei ole estettä käsitellä perustuslain muutos poikkeuksellisesti kiireellisessä menettelyssä. Tämä edellyttää, että viiden kuudesosan määräenemmistön vaatimus eduskunnan täysistunnossa toteutuu. Perustuslakivaliokunta ei kuitenkaan tee ehdotusta lakiehdotuksen julistamisesta kiireelliseksi. Tämä yhdessä valiokunnan aikaisemman käytännön kanssa korostaa sen merkitystä, että perustuslain muuttamisessa noudatetaan vastaisuudessa normaalimenettelyä.

Jos perustuslain muutos on eduskunnassa tarkoitus julistaa kiireelliseksi, sitä koskeva ehdotus on eduskunnan työjärjestyksen mukaan tehtävä asian toisessa täysistuntokäsittelyssä ennen kuin keskustelu on päättynyt.

Perustuslakivaliokunnan mietintö on yksimielinen. Valiokunta teki päätöksensä täysilukuisena.

Perustuslain muuttamista koskeva perustuslakivaliokunnan mietintö on valmistunut