rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

9.8.2018 22.05

Oikeusministeriön ehdotus valtion talousarvioon 2019

Määrärahataso on noin 36 miljoonaa euroa suurempi kuin kuluvana vuonna.

Oikeusministeriö ehdottaa hallinnonalansa määrärahoiksi yhteensä 968 miljoonaa euroa vuodelle 2019.Kasvu johtuu muun muassa palkkojen tarkistuksista ja niin sanottuun WinCapita -kokonaisuuteen liittyvien korvausten maksatuksista.

Tuomioistuinten ja oikeusavun osuus määrärahoista on 43 %, rangaistusten täytäntöönpanon 23 %, ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan 10 %, syyttäjien 5 % sekä muiden menojen yhteensä 19 %.

Oikeusturvaa kehitetään ja sopeutetaan kiristyvään talouteen oikeudenhoidon uudistamisohjelman ja sen päivitysten pohjalta. Toimenpiteillä huolehditaan kansalaisten oikeusturvasta, mahdollistetaan oikeudenhoidon keskittyminen ydintehtäviinsä, vähennetään rikollisuutta ja kehitetään seuraamusjärjestelmää.

Käräjäoikeuksia on vuoden 2019 alusta lukien 20 nykyisen 27 sijasta. Uudistuksen tavoitteena on lisätä tehokkuutta ja hyödyntää samalla tuomarien osaamista aiempaa monipuolisemmin. Summaaristen riita-asioiden käsittely on tarkoitus keskittää yhdeksään käräjäoikeuteen vuoden 2019 syyskuusta alkaen.

Talous- ja velkaneuvonta oikeusaputoimistojen yhteyteen

Talous- ja velkaneuvonnan tehtävät siirtyvät oikeusaputoimistoihin vuoden 2019 alussa. Oikeusaputoimistoille kohdistetaan talous- ja velkaneuvontaan 12,7 miljoonaa euroa, jossa on 3 miljoonaa euroa lisäystä talous- ja velkaneuvonnan nykyiseen rahoitustasoon. Oikeusaputoimistojen henkilöstön määrä kasvaa talous- ja velkaneuvonnan tehtävien siirtymisen johdosta noin 175 henkilötyövuodella.

Ylivelkaantuneiden aseman parantamiseksi tuomioistuimille osoitetaan 2 miljoonan euron lisämääräraha asioiden joutuisaan käsittelyyn. Ulosottolaitokselle lisätään miljoona euroa velallisten neuvonnan tehostamiseen.

WinCapita -jutun asianomistajille tuomittujen vahingonkorvauksien maksamiseen esitetään 20 miljoonan euron määrärahaa. Korvauksia voidaan maksaa kuitenkin enintään sen verran kuin juttuun liittyvää rikoshyötyä on saatu perittyä.

Rangaistusten tiukentamiseen lisärahaa

Tavoitteena on, että rikosvastuu toteutuu tehokkaasti, rikollisuus ja sen haitat vähenevät sekä turvallisuus ja sen tunne lisääntyvät.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset ehdollista vankeutta sekä ehdonalaisen vapauden valvontaa koskevien säännösten tiukentamiseksi. Ehdollisen vankeuden oheisseuraamukseksi säädetään valvonta myös 21 täyttäneille rikoksentekijöille. Näistä muutoksista Rikosseuraamuslaitokselle vuonna 2019 aiheutuviin lisämenoihin ehdotetaan 1,8 miljoonan euron rahoitusta.