rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

24.5.2018 8.20

Kiinnitysjärjestelmän digitalisointi etenee

Kiinteistöjen lainan vakuutena käytettävien kiinnitysten kuolettaminen ja yhteiskiinnitysten purkaminen onnistuvat jatkossa sähköisesti. Uudistus vahvistettiin 17.5.2018 annetulla valtioneuvoston asetuksella, ja se tulee voimaan kesäkuussa.

Uudistuksen ansiosta kansalaiset voivat tehdä muutoksia kiinnityksiin sähköisen kiinnitysjärjestelmän kautta nopeammin ja edullisemmin. Myös pankit hyötyvät uudistuksesta, kun kustannukset laskevat ja käsittely nopeutuu.

Viranomaisten näkökulmasta muutos nopeuttaa asioiden käsittelyä ja vähentää käsittelyyn tarvittavia resursseja, kun sähköisten järjestelmien kautta toimitettuihin hakemuksien käsittelyvaiheita voidaan automatisoida. Joissakin yksinkertaisissa tapauksissa on mahdollista tuottaa myös automatisoituja päätöksiä.

Sähköisten asiointijärjestelmien käyttö kiinteistökaupoissa on yleistynyt vähitellen. Myös pankit ja kiinteistönvälittäjät ovat alkaneet uudistaa omia järjestelmiään yhteensopiviksi Maanmittauslaitoksen ylläpitämän sähköisen asiointijärjestelmän kanssa.

Uudistus on osa julkisten palveluiden digitalisointia. Edellisen kerran kiinteistökauppaa säätelevä maakaari uudistui vuosi sitten, kun sähköisten panttikirjojen käyttöä edistettiin. Uusista kiinnityksistä on voinut uudistuksen jälkeen saada vain sähköisiä panttikirjoja. Lisäksi myös vanhoja paperisia panttikirjoja kannustetaan muuntamaan sähköisiksi.

Kiinnitysjärjestelmän digitalisointi etenee