Keskuskauppakamarilta vetoomus välimiesmenettelystä annetun lain uudistamiseksi

3.3.2018 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Keskuskauppakamari on aiemmin tehnyt oikeusministeriölle asiaa koskevan ehdotuksen jo vuonna 2016

“Lain uudistamisen yhteydessä tulisi korjata laissa ja sen soveltamiskäytännössä havaitut puutteet ja epäkohdat. Lisäksi uudistuksen tavoitteena tulisi olla kansainvälisesti kilpailukykyinen välimiesmenettelylaki, joka vastaa niitä parhaita moderneja kansainvälisiä käytänteitä, jotka ilmenevät Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kansainvälisen kauppaoikeuden toimikunnan kansainvälistä kaupallista välimiesmenettelyä koskevasta mallilaista (”UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration”). Näin laki palvelisi globaalin elinkeinoelämän tarpeita ja houkuttelisi myös ulkomaalaisia käyttäjiä ja riitoja ratkaistavaksi Suomeen, suomalaisessa välimiesmenettelyssä.

Vetoomus välimiesmenettelystä annetun lain uudistamiseksi