rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

24.9.2018 14.11

Käräjätuomari syytteeseen tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta

Käräjätuomarin epäillään syyllistyneen rikokseen, kun hän huolimattomuuttaan päätti toimittaa tiedotusvälineille tuomion kappaleen, johon sisältyi salassa pidettäviä asianomistajien nimiä.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on päättänyt syytteen nostamisesta Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomaria vastaan tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta.

Tapauksessa oli kyse Helsingin käräjäoikeudessa käsitellystä laajasta salakatselua koskeneesta rikosasiasta, jonka tuomiota useat toimittajat olivat etukäteen pyytäneet. Tuomio annettiin helmikuussa 2017.

Käräjätuomarin menettely tuli apulaisoikeuskanslerin arvioitavaksi, kun poliisi ilmoitti asiasta tehdystä rikosilmoituksesta. Perustuslain mukaan syytteen nostamisesta tuomaria vastaan lainvastaisesta menettelystä virkatoimessa päättää oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies. Apulaisoikeuskansleri on pyytänyt valtakunnansyyttäjää ryhtymään toimenpiteisiin syytteen nostamiseksi.

Apulaisoikeuskanslerin ratkaisu ja muut asiakirjat ovat toistaiseksi salassa pidettäviä. Asian julkisuudesta päätetään tuomioistuinkäsittelyn alkaessa.

Käräjätuomari syytteeseen tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta