rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

1.6.2018 20.30

EU:n ministerineuvostossa maksukyvyttömyyslainsäädäntöjen harmonisointia, terrorismin uhrien tukemista ja rikosasioiden sähköisen todistusaineiston saatavuuden tehostamista

EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvosto kokoontuu Luxemburgissa 4.–5. kesäkuuta. Oikeusasioissa Suomea kokouksessa edustaa Suomen pysyvä edustaja Marja Rislakki. Kokouksessa on tarkoitus käsitellä muun muassa maksukyvyttömyyslainsäädäntöjen harmonisointia, terrorismin uhrien tukemista ja rikosasioiden sähköisen todistusaineiston saatavuuden tehostamista.

Kokouksessa pyritään pääsemään yhteisymmärrykseen maksukyvyttömyysdirektiivin artikloista, jotka liittyvät uuden mahdollisuuden antamiseen ylivelkaantuneille yrittäjille, maksukyvyttömyysmenettelyjen tehostamiseen ja menettelyjen seurantaan. Direktiiviehdotuksen mukaan yrittäjä voisi lähtökohtaisesti vapautua veloistaan kolmen vuoden kuluttua konkurssiin asettamisesta tai maksuohjelman alkamisesta.

Lisäksi kokouksessa on tarkoitus käydä keskustelu terrorismin uhrien tukemisesta ja päättää jäsenvaltioiden yhteistyön tehostamisesta uhrien auttamisessa. Kaikissa jäsenvaltiossa tulisi perustaa yhteyspiste, joka tarjoaisi terrorismin uhreille tietoa saatavilla olevasta tuesta, avusta, suojelusta ja korvauksista.

Kokouksessa on myös tarkoitus käydä keskustelua rajat ylittävästä pääsystä sähköiseen todistusaineistoon rikostutkinnan yhteydessä. Komissio antoi ehdotuksen asiasta huhtikuussa. Teknologinen kehitys on muuttanut rikollisuuden muotoja ja vaikuttanut rikosten selvittämiseen, joten EU:ssa halutaan parantaa esimerkiksi sähköposteihin liittyvän todistusaineiston saatavuutta rikostutkinnassa rajat ylittävissä tilanteissa.

Lisätietoa oikeus- ja sisäasiainneuvostosta EU:n verkkosivuilla:

Council Streaming (englanniksi): http://video.consilium.europa.eu/default.aspx

Lisätietoa oikeus- ja sisäasioiden neuvostosta ja aikaisempia lehdistötiedotteita:

OM:n tiedote: EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvoston kokouksessa esillä muun muassa maksukyvyttömyysdirektiivi ja pääsy sähköiseen todistusaineistoon