rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

9.11.2017 9.10

Arviointineuvosto: Kiinteistönmuodostamislain (3D) vaikutusten suuruusluokkaa kuvattava

Vaikutusten suuruusluokka tulisi käydä ilmi. Kiinteistönomistajan aseman muutosta tulisi kuvata tarkemmin. Asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajan asema jää epäselväksi.

Lainsäädännön arviointineuvoston mukaan ns. kiinteistönmuodostamislain (3D) perusteella saa yleisellä tasolla käsityksen esityksen vaikutuksista. Vaikutusten suuruusluokka tulisi kuitenkin käydä ilmi. Esitysluonnoksessa on käsitelty monipuolisesti yritysvaikutuksia, mm. vaikutuksia rakentamisprosessiin. Kiinteistönomistajan aseman muutosta tulisi kuvata tarkemmin.

Arviointineuvoston mukaan esitysluonnoksessa on kehittämiskohteita. Esitysluonnoksessa tulisi kuvata tarkemmin niitä yrityksiä, joita esitys erityisesti koskee. Luonnoksessa tulisi käsitellä esimerkiksi, missä määrin rakennusteollisuuden investoinnit tai työllisyys voisivat lisääntyä paikallisesti. Lisäksi tulisi käydä ilmi, nopeutuisiko rakentamisprosessi kokonaisuutena.

Esitysluonnoksessa tulisi kuvata tarkemmin niitä kohderyhmiä, joita kiinteistöveron ja kiinteistöjen arvon muutos koskee sekä muutoksen suuruusluokkaa. Lisäksi 3D-kiinteistössä asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajan asema jää osittain epäselväksi.

Lainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut 13.10 arviointineuvostolle toimitettua hallituksen esitystä ns. kiinteistönmuodostamislaista (3D). Arviointineuvosto suosittelee, että puutteet esitysluonnoksessa korjataan ennen hallituksen esityksen antamista.

Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto 9.11.2017