rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

22.8.2017

Apulaisvaltakunnansyyttäjä johtamaan Turun puukotusjutun syyttäjäryhmää

Turun terrorismirikosasian käsittelee apulaisvaltakunnansyyttäjän johtama syyttäjäryhmä. Vangittua puolustaa asianajaja Kaarle Gummerus.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen on tänään perustanut johdollaan toimivan syyttäjäryhmän. Ryhmä huolehtii Turussa 18.8.2017 tehtyihin puukotuksiin liittyvien rikosasioiden syyttäjäntehtävistä.

Murhina ja murhan yrityksinä tutkittavina olevia puukotuksia epäillään terroristisessa tarkoituksessa tehdyiksi rikoksiksi, joita koskevan syytteen nostamisesta päättää tavanomaisista rikoksista poiketen valtakunnansyyttäjä.

Kuten muissakin rikosasioissa, on syyttäjän tehtävänä myös terrorismirikoksissa huolehtia ja valvoa, että rikosepäily tulee tutkituksi asianmukaisesti ja asianosaisten oikeusturvan edellyttämällä tavalla. Valtakunnansyyttäjänvirasto ja poliisi ovat sen vuoksi olleet tiiviissä yhteistyössä esitutkinnan alusta alkaen.

Puukotuksiin liittyvän rikosepäilyjen kokonaisuuden syyttäjäntehtävistä huolehtimaan on perustettu syyttäjäryhmä, johon kuuluu apulaisvaltakunnansyyttäjä Toiviaisen lisäksi kaksi terrorismirikosasioiden käsittelemiseen erikoistuvaa syyttäjää: kihlakunnansyyttäjä Hannu Koistinen Oulun syyttäjänvirastosta ja syyttäjänvaltuuksin toimiva ylitarkastaja Sampsa Hakala Valtakunnansyyttäjänvirastosta.

Turun terrorismirikosasian käsittelee apulaisvaltakunnansyyttäjän johtama syyttäjäryhmä. Poliisin voimankäyttö ei johda syyttäjän toimiin

Puukotuksista vangittua marokkolaismiestä avustaa puolustajaksi määrätty asianajaja Kaarle Gummerus Tampereelta. Hän avusti myös Pirkanmaan käräjäoikeudessa terroristisesta rikoksesta syytettyä irakilaismiestä keväällä 2017.