rss Kotimaiset oikeudelliset tietolähteet

24.10.2017 16.44

AIPA-hankkeen aikataulu venyy: valmista vasta 2021

Tarkennettuun työmääräarvioon perustuvan uuden aikataulun mukaan AIPA-hanke on kokonaisuudessaan valmis marraskuun 2021 loppuun mennessä. Aiemmin tavoitteena oli vuoden 2018 loppu.

Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten digitalisaatiota koskevan aineistopankkihankkeen eli ns. AIPA-hankkeen tietojärjestelmän seuraavana vuorossa olevien vaiheiden toteuttajaksi on valittu Tieto Finland Oy. Se alkaa marraskuussa toteuttaa toimintoja, joilla voidaan sähköisesti käsitellä riita- ja hakemusasiat yleisissä tuomioistuimissa sekä rikosasiat syyttäjälaitoksessa ja yleisissä tuomioistuimissa.

Uutena tietojärjestelmätoimittajana hankkeessa on syyskuussa aloittanut myös CGI Suomi Oy, joka toteuttaa salaisten pakkokeinoasioiden sähköisen käsittelyn osuutta käräjäoikeuksille.

AIPAn tietojärjestelmä rakennetaan ja otetaan käyttöön osissa. Ensimmäinen osuus eli syyttäjien sakkosovellus on ollut käytössä syyttäjänvirastoissa tämän vuoden helmikuusta alkaen. Ensimmäisen osuuden toimittanut Accenture Oy jatkaa hankkeessa tukiroolissa ja järjestelmän ylläpitäjänä.

AIPA-hankkeessa kehitetään yleisten tuomioistuinten eli käräjäoikeuksien, hovioikeuksien ja korkeimman oikeuden sekä syyttäjälaitoksen toimintaa siirtymällä sähköisiin työtapoihin. Samalla rakennetaan tietojärjestelmäkokonaisuus tukemaan uusia työtapoja. Kun hanke on valmis, kaikki lainkäyttöön liittyvät toiminnot hoidetaan syyttäjänvirastoissa ja yleisissä tuomioistuimissa sähköisesti.

Oikeushallinnon aineistopankkihanke AIPA etenee: seuraavien vaiheiden tietojärjestelmätoimittajat valittu