Kuluttaja-asiamies sai valitusluvan markkinaoikeuden XXL-päätökseen

19.12.2016 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Korkein oikeus on myöntänyt valitusluvan markkinaoikeuden päätökseen, joka koskee XXL Sports & Outdoor Oy:n (XXL) markkinointia.

Markkinaoikeus kielsi 24.11.2015 XXL:ää antamasta markkinoissaan
harhaanjohtavaa vaikutelmaa hintojensa edullisuudesta ja tarjoustensa
kestosta. Markkinaoikeus kuitenkin hylkäsi kuluttaja-asiamiehen
vaatimuksen kieltää XXL:ää käyttämästä hintalupausta markkinoissa.
Markkinaoikeuden mukaan XXL:n antama hintalupaus ei tarkoita sitä, että
XXL väittäisi sillä olevan edullisimmat hinnat, eikä valistunut ja
huolellinen keskivertokuluttajakaan ymmärrä hintalupausta niin.

Kuluttaja-asiamies haki tammikuussa 2016 korkeimmalta oikeudelta
valituslupaa markkinaoikeuden päätökseen. Kuluttaja-asiamies katsoi,
että markkinaoikeus pitää päätöksessään kuluttajaa rationaalisena
toimijana, joka tutustuu hintalupauksen sisältöön ja ymmärtää sen
perusteella, että hinnat eivät ole aina markkinoiden edullisimmat.
Suomen kuluttajansuojalaissa ja siihen pohjautuvassa ratkaisukäytännössä
markkinointia on sen sijaan perinteisesti arvioitu mainoksia nopeasti
silmäilevän kuluttajan näkökulmasta. Käyttäytymistaloustieteestä saadut
tutkimustulokset ovat myös osoittaneet, että tosiasiassa ihmiset eivät
käyttäydy aina rationaalisesti ja analysoi tietoa koneen kaltaisesti.

Korkein oikeus ei ole arvioinut aikaisemmin keskivertokuluttajan
käsitettä kuluttajansuojaa koskevissa tuomioissaan. Kuluttaja-asiamies
pitääkin tärkeänä, että asiasta saadaan ennakkoratkaisu.

Lue lisää:
Kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa markkinaoikeuden XXL-päätökseen

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments