rss Oikeudelliset uutiset, kotim. tietolähteet, arkisto 2011

25.11.2011

Yle Uutiset: Oikeudessa kuultavien asiantuntijatodistajien palkkioissa on suuria eroja

Oikeudessa kuultavien asiantuntijatodistajien palkkiot vaihtelevat suuresti sen mukaan, onko todistaja syyttäjän vai syytetyn kutsuma

Jos todistajan on kutsunut syytetty, palkkio voi olla useita tuhansia euroja. Syyttäjän kutsumien todistajien korvaukset ovat pieniä, ja ne maksaa valtio.

Suomen Antidopingtoimikunnan lääketieteellinen johtaja Timo Seppälä on tuttu näky monessa tuomioistuimessa. Seppälä kutsutaan usein oikeudenkäynteihin antamaan asiantuntijalausuntoja.

- Olen ikäni tehnyt tutkimustyötä huumeiden, psyykelääkkeiden, huumeanalyysien, anabolisten steroidien ja urheilun dopingin kanssa. Todistajan lausuntoni liittyvät oikeudenkäynteihin, jossa näitä asioita käsitellään, lääketieteellinen johtaja Timo Seppälä kertoo.

Seppälä on todistanut vuosikausien ajan erilaisissa oikeudenkäynneissä. Viime kesänä hän oli todistamassa hiihdon doping-oikeudenkäynnissä Helsingin käräjäoikeudessa. Seuraavana vuorossa on lääkelausunnon antaminen sarjamurhaoikeudenkäynnissä Helsingin hovioikeudessa. Pahimmillaan kuukaudessa on saattanut olla kolmekin oikeudenkäyntiä, joihin valmistautuminen voi kestää viikonkin.

Seppälä tekee todistajan hommat oman työnsä ohella. Kun kutsu käy, oma työ tai loma eivät kelpaa esteeksi. Kerran Seppälä ilmoitti lomallaan keskisuomalaiseen tuomioistuimeen, ettei olisi käytettävissä todistajana oikeudenkäynnissä. Oikeuden puheenjohtaja meinasi laittaa poliisit hakemaan todistajan, mutta Timo Seppälä meni itse paikalle.

- Olin lomalla Kouvolassa. Ajoin sieltä sitten Keski-Suomeen tuohon oikeudenkäyntiin omalla autollani. Annoin siellä lausuntoni. Se kesti noin 2-3 tuntia. Sain siitä reissusta linja-autolipun suuruisen korvauksen itselleni. Usein näistä reissuista jää minulle vain kustannuksia maksettavasksi, Seppälä toteaa.

Syytetyn todistajille jopa tuhansien eurojen palkkiot

Oikeudessa kuultavien todistajien palkkioissa on suuria eroja. Puolustus kutsuu itse omat asiantuntijatodistajansa oikeuteen ja myös neuvottelee heidän kanssaan palkkiot. Syytetyn todistaja saattaakin saada tuhansienkin eurojen korvaukset, jotka lähes aina maksaa itse syytetty. Jos valtio maksaa syytetyn oikeudenkäyntikulut kokonaan, myös asiantuntijalausunnon kulut jäävät silloin valtion maksettavaksi. Tällöin kuitenkin vain harvoin oikeuteen pyydetään kallispalkkaisia asiantuntijoita.

Silloin kun todistajan kutsuu syyttäjä, todistajalle maksettu korvaus on säädetty laissa ja sen maksaa aina valtio.

- Lain mukaan syyttäjän kutsumalle asiantuntijalle maksetaan kohtuullinen korvaus tarpeellisesta matka-ja toimeentulokustannuksista sekä taloudellisesti menetyksestä, kertoo osastopäällikkö Kari Kiesiläinen oikeusministeriöstä.

Timo Seppälän saamat korvaukset valtiolta eivät ole olleet suuria, vaikka asiantuntijalausunnon tekeminen olisi ollutkin suuritöinen ja vienyt paljon aikaa.

- Käytännössä se on niin, että maksimissaan siitä voi saada muutaman kympin palkkion ja matkakorvaukset esimerkiksi halvimman kulkuneuvon mukaan, Seppälä sanoo.

Timo Seppälä toimii lähes aina syyttäjän todistajana - kuten edessä olevassa sarjamurhaoikeudenkäynnissäkin.