rss Kansainväliset oikeudelliset tietolähteet

15.9.2017

EIT:n suuri jaosto arvioi tuomioistuimen toimivaltaa kirkollisasiassa

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) suuri jaosto on eilen antamassaan Unkaria koskevassa ratkaisussa arvioinut tilannetta, jossa reformoidun kirkon pastori oli aikanaan irtisanottu. EIT katsoi äänin 10-7, ettei valittajalla ollut "perusteltua vaadetta" ("arguable claim") eikä siten sellaista EIS 6 artiklassa tarkoitettua "oikeutta" kansallisessa lainsäädännössä, että valitusta olisi voitu EIT:ssa tutkia.

EIT:n lehdistötiedotteesta:

In [a] Grand Chamber judgment in the case of Károly Nagy v. Hungary (application no. 56665/09) the European Court of Human Rights held, by a majority of ten votes to seven, that the application was inadmissible.

The case concerned the compensation claim brought by Mr Károly Nagy, a pastor, following his dismissal by the Hungarian Reformed Church. The courts rejected his claim as unenforceable.

Mr Nagy’s claim was first dismissed by the labour courts on the basis of labour law. He then brought a civil action arguing that he had an agency contract with the Church. The domestic courts discontinued the proceedings, finding that the courts could not enforce any such claims as he was employed under ecclesiastical law not civil law.

In view of the overall legal framework in Hungary, the Court found that Mr Nagy thus had no “right” which could be said, at least on arguable grounds, to be recognised under domestic law. Article 6 (right of access to a court) was therefore not applicable in the present case.

Koko lehdistötiedote, missä myös linkki koko ratkaisuun, löytyy täältä: here