rss Kansainväliset oikeudelliset tietolähteet

17.2.2017 Ruotsissa käräjäoikeus hylkäsi syytteen koulutuksen antamisesta terrorismirikoksen tekemistä varten

Ruotsissa Attunda tingsrätt on ensimmäistä kertaa käsitellyt syytettä, joka on koskenut koulutuksen antamista terrorismirikoksen tekemistä varten. Syyte hylättiin, kun sinänsä näytetyn aikomuksen räjäyttää vankilan seinä Aleppossa ei näytetty tehdyn tarkoituksessa aiheuttaa vakavaa pelkoa väestön keskuudessa.

17.2.2017 EIT: Henkilön käännyttäminen Syyriaan loukkaisi mm. oikeutta elämään ja kidutuksen kieltoa

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on tuoreessa Venäjää koskevassa ratkaisussaan arvioinut Syyrian turvallisuustilannetta. EIT tuli siihen tulokseen, että Venäjällä ollutta henkilöä ei voitu käännyttää Syyriaan nykyisessä tilanteessa saattamatta häntä hengenvaaraan tai vaaraan joutua kidutuksen kohteeksi.

13.2.2017 Ruotsin Patent- och marknadsdomstolen määräsi internet-palveluntarjoajan estämään asiakkaidensa pääsyn Pirate Bay- ja Swefilmer -sivustoille

Tämänpäiväisessä tuomiossaan tuomioistuin määräsi kiellon olemaan voimassa kolme vuotta ja siihen liittyy 500.000 kruunun uhkasakko. Tuomio on lopullinen.

10.2.2017 EIT: Saksassa perintöoikeuden poissulkeva lainsäädäntö syrjivä avioliiton ulkopuolella syntynyttä lasta kohtaan

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) katsoi tuoreessa tuomiossaan, että Saksassa voimassa oleva lainsäädäntö, jossa ennen 1.7.1949 avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella ei ollut perintöoikeutta isänsä jälkeen, oli syrjivä. EIT katsoi, että sinänsä lainsäädännölle esitetyt perusteet kuten oikeusvarmuus ja vainajan ja hänen perheensä suojaaminen, olivat hyväksyttäviä. Kuitenkaan ei ollut perusteltua, että lainsäädännössä oli asetettu tietty päivämäärä, jota ennen avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset olivat perintöoikeudellisesti eri asemassa kuin avioliitossa syntyneet ja tuon päivämäärän jälkeen avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset.

9.2.2017 Ruotsissa SVT:n toimittajia tuomittiin laittoman maahantulon järjestämisestä

Malmö tingsrätt on tänään antamallaan tuomiolla katsonut kolmen Sveriges Televisionin (SVT) toimitusryhmään kuuluneen henkilön syyllistyneen "ihmissalakuljetukseen" (människosmuggling), joka Suomessa vastaa lähinnä laittoman maahantulon järjestämistä. Henkilöt olivat tekemässä televisiosarjaa Kreikassa, jossa he olivat tavanneet 15-vuotiaan syyrialaispojan, jonka he auttoivat mukanaan Ruotsiin.

8.2.2017 Ruotsin patent- och marknadsdomstolen määräsi Swedish Matchille noin 38 miljoonan kruunun seuraamusmaksun määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä

Ruotin markkinaoikeutta vastaava tuomioistuin (patent- och marknadsdomstolen) on tänään antamassaan päätöksessä katsonut, että Swedish Match oli käyttänyt väärin markkina-asemaansa edellyttämällä kilpailijoiltaan tietyn mallisia hyllyetikettejä Swedish Matchin nuuskakylmiöissä. Markkinaoikeus määräsi tämän vuoksi, huomioiden myös nuuskan rajoitetun markkinointimahdollisuuden, että Swedish Matchin on maksettava 37.982.000 kruunun seuraamusmaksun.

7.2.2017 Ruotsin HD:lta mielenkiintoinen vahingonkorvausoikeudellinen ennakkopäätös

Ruotsin korkein oikeus (HD) on tänään antamassaan tuomiossa ratkaissut riidan siitä, miten tavaramerkin sittemmin kumotun väliaikaisen käyttökiellon osalta arvioidaan kieltoa hakeneen tahon vahingonkorvausvastuuta. Kysymys on ollut ennen kaikkea saamatta jääneistä myyöntivoitoista siltä ajalta, kun tavaramerkin käyttökielto on ollut voimassa.

7.2.2017 EIT: Venäjä loukkasi lukuisia kertoja mielenosoittajien kokoontumisoikeutta ja muita oikeuksia

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on tänään antamassaan tuomiossa katsonut, että useiden valittajien oikeuksia rauhanomaisiin mielenosoituskokoontumisiin oli loukattu, kun mielenosoituksille mm. asetettiin tiukkoja ehtoja, jotka tekivät mielenosoituksista epätarkoituksenmukaisia (esim. määräys siitä, että mielenosoitus tulee pitää kaupungin keskustan ulkopuolella, missä kukaan ei näe sitä). Ehdot ja rajoitukset eivät olleet suhteellisuusperiaatteen mukaisia eikä niihin myöskään ollut tehokkaita muutoksenhakukeinoja.

3.2.2017 EIT: Ennaltaehkäisevä vapaudenriisto uusintarikollisuuden ehkäisemiseksi oli EIS:n mukaista, vaikka henkilö oli suorittanut hänelle tuomitun rangaistuksen

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tuoreessa ratkaisussaan katsonut, että Saksan viranomaiset olivat voineet määrätä valittajan pysymään edelleen vapautensa menettäneenä huolimatta siitä, että hän oli jo suorittanut hänelle tuomitun rangaistuksen. Valittajaa koskevaa riskiä vakavaan uusintarikollisuuteen voitiin psykiatristen avioiden mukaan pitää todennäköisenä, minkä vuoksi EIS:sta ei ollut loukattu.

2.2.2017 EIT: Aleksei Navalniyn vangitseminen EIS:n vastaista, oikeudenkäynnit epäoikeudenmukaisia

Euroopan ihmisioikeustuomioistuin (EIT) on tänään antamassaan tuomiossa katsonut, että oppositiojohtaja Aleksei Navalniyn pidättämiset ja vangitsemiset useilla kerroilla rauhanomaisten mielenosoitusten johdosta olivat olleet mielivaltaisia. Lisäksi kuusi seitsemästä häntä vastaan käydystä oikeudenkäynnistä olivat olleet epäoikeudenmukaisia mm. sen johdosta, että hänen puolestaan todistaneet todistajat automaattisesti oletettiin puolueellisiksi, ja ratkaisut perustettiin pelkästään poliisin tuomioistuimille tekemiin ilmoituksiin ilman, että niiden todenperäisyyttä lainkaan olisi tutkittu.

2.2.2017 EIT: Ilman kotiestintämääräystä tehty kotietsintä loukkasi yksityisyyden suojaa, mutta ei tehnyt oikeudenkäynnistä epäoikeudenmukaista

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on Belgiaa koskeneessa tuoreessa ratkaisussaan arvioinut tilannetta, jossa tutkintatuomari oli antanut kotietsintämääräyksen tiettyyn asuntoon, mutta poliisi oli paikalle mennessään tehnyt etsinnän myös kerrostalossa sijainneeseen toiseen asuntoon. Koska ykstyisyyden suojaan puuttumisen poikkeuksia tulee tulkita ahtaasti, oli menettelyllä loukattu EIS 8 artiklaa.

24.1.2017 Supreme Court UK: Brexitiin tarvitaan parlamentin päätös

Britannian korkein oikeus päätti tänään, että EU:sta eroamiseen (ns. Brexit) tarvitaan parlamentin päätös, eikä hallitus voi omalla päätöksellään käynnistää neuvotteluita.

19.1.2017 EIT:n suuri jaosto: Yhdistyneen kuningaskunnan elinkautisrangaistus on nykyisin EIS:n mukainen

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tuoreessa suuren jaoston ratkaisussaan todennut äänin 14-3, että Yhdistynyt kuningaskunta on tehnyt tarvittavat muutokset lainsäädäntöönsä ja käytäntöönsä elinkautisvankien osalta. Nykyisin "full life sentece" ei automaattisesti tarkoita, ettei elinkautiseen tuomitulla henkilöllä olisi realistisia mahdollisuuksia saada vapauttamistansa koskeva asia uudelleen arvioitavaksi.

10.1.2017 Ruotsissa esteellisyystilanne, kun mielentilatutkimuksessa saatujen uusien tietojen valossa pääkäsittelyä jouduttiin jatkamaan

Ruotsissa on ilmennyt mielenkiintoinen esteellisyystilanne, kun käräjäoikeus oli katsonut välituomiossaan, että vastaaja oli syyllistynyt rikokseen ja lähettänyt tämän mielentilatutkimukseen. Mielentilatutkimuksen yhteydessä vastaaja antoi uusia tietoja tapahtuneesta, minkä jälkeen puolustaja pyysi hänen kuulemistaan uudelleen pääkäsittelyssä ja esitti samalla esteellisyysväitteen katsoen, että asiaa aikaisemmin käsitelleet tuomarit olivat esteellisiä jatkamaan asian käsittelyä koska he jo olivat katsoneet vastaajan syyllistyneen asiassa rikokseen.

10.1.2017 EIT: Kuuromykän isän ja hänen lapsensa tapaamisoikeutta oli rajoitettu EIS 8 artiklaa loukkaavalla tavalla

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) katsoi tänään antamassaan tuomiossa, että lapsen etua ei ollut riittävällä tavalla huomioitu oikeudenkäynnissä, jossa kuuromykkä isä oli vaatinut tapaamisia tuolloin viisivuotiaan lapsensa kanssa laajennettavaksi viikoittaisesta kahdesta ädin läsnäollessa tapahtuneesta tunnista. Vanhempien huonot välit olivat tällaisessa tilanteessa omiaan heikentämään isän ja lapsen välisen suhteen kehittymistä, ja kansallisten tuomioistuinten olisi tullut harkita muita keinoja isän ja lapsen välisen kommunikaation varmistamiseksi kuin äidin läsnäolo tapaamisissa.

10.1.2017 EIT: Lasten pakollinen osallistuminen koulussa poikien ja tyttöjen yhteiseen uintiopetukseen ei loukannut uskonnonvapautta

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on tänään antamassaan tuomiossa yksimielisesti katsonut, että tyttölasten osallistuminen koulun pakolliseen poikien ja tyttöjen yhteiseen uintiopetukseen oli ollut sosiaalisen integraation kannalta tärkeää. Opetussuunnitelmaan kuuluvana lasten pakollisen osallistumisen tällaiseen opetukseen ei katsottu loukanneen muslimivanhempien oikeutta uskonnonvapauteen.