rss Euroopan unioni

11.1.2018

Työ- ja elinkeinoministeriö: Yksityiset toimijat mukaan Euroopan työnvälitysverkostoon

EU- ja ETA-maat kattava rekrytointi- ja työnvälityspalvelu Eures avataan yksityisille toimijoille. Tavoitteena on lisätä työvoiman liikkuvuutta ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta

Eures toimii Suomessa ja muualla EU- ja ETA-alueella tällä hetkellä yksinomaan julkisten työnvälityspalvelujen muodostamana verkostona. Suomessa Eures-verkoston muodostavat TE-palvelut. Yksityiset yritykset voivat nykyisin toimia ostopalvelujen tuottajina.

Hallituksen 11.1.2018 antamalla esityksellä Eures avattaisiin myös yksityisille toimijoille. Eures-verkoston jäseniä ja yhteistyökumppaneita voisivat olla kaikki yritykset ja kolmannen sektorin organisaatiot, jotka hakevat ja hyväksytään mukaan Eures-verkostoon.

Verkoston uudet jäsenet ja kumppanit tarjoaisivat kansainvälisen rekrytoinnin ja työnvälityksen palveluita sekä muita liikkuvuutta tukevia palveluita yhteistyössä nykyisen Eures-verkoston kanssa. Uudet toimijat voisivat hyödyntää työnvälitysliiketoiminnassaan Euresin laajoja työnhakija- ja ansioluettelotietokantoja.

Hallituksen esitys perustuu EU-asetukseen, jonka mukaan jokaisella jäsenvaltiolla tulee olla uusille toimijoille kansallinen hyväksymisjärjestelmä viimeistään 13.5.2018. Päätöksen Eures-verkostoon hyväksymisestä tekisi Suomessa työ- ja elinkeinoministeriö.