rss Euroopan unioni

4.4.2018 22.26

Suomen Asiakastieto Oy: EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) käytännössä: Kansalaisella on oikeus omiin tietoihinsa

GDPR:n yksi tavoite on lisätä läpinäkyvyyttä. Sen myötä EU-kansalaisilla on oikeus tietää, mitä tietoja heistä on yritysten rekistereissä ja kenellä on oikeus käsitellä tietoja

Kaikilla on myös oikeus muokata omia tietojaan tai pyytää niitä kokonaan poistettaviksi. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Kuinka nopeasti tietojen tarkistus- tai poistopyyntöihin tulee reagoida?

Kuinka nopeasti yrityksen tulee reagoida tarkastuspyyntöihin?

Tarkastuspyynnön saatuaan rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle tiedot ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta.
Tietojen poistaminen kokonaan (puhutaan myös oikeudesta tulla unohdetuksi) on kinkkisempi tapaus. Oikeus tulla unohdetuksi koskee pääasiassa vain niitä tietoja, joita henkilö on itsestään antanut rekisterinpitäjälle. Jos tietojen säilytys on tarpeen yrityksen sopimuksen, oikeutetun edun tai lakivelvoitteen takia, ei tietoja tarvitse tai edes saa poistaa. Jos esimerkiksi pyytää poistoa markkinointikannasta, koska ei halua enää markkinointiviestejä, niin yrityksen täytyy ylläpitää tietoa henkilöistä, jotka eivät viestintää halua. Näin ollen tietojen poisto ei ole mahdollista, vaikka henkilö sitä vaatisi.

Näinä ”some-raivon” aikoina kannattaa varautua siihen, että tarkastusoikeutta voidaan käyttää myös väärin, tarkoituksena aiheuttaa vaivaa ja kiusaa yrityksille. Näissäkin tapauksissa ennakkoon mietitty prosessi auttaa selviämään hankalasta tilanteesta. Jos huomaa, että joku käyttää tietojen tarkastusoikeutta vääriin tarkoituksiin, on yrityksellä oikeus valittaa tietosuojaviranomaiselle.