rss Euroopan unioni

29.6.2018

SM: Kotitekoisten räjähteiden laiton valmistaminen vaikeutuu EU-asetuksella

Valtioneuvosto on lähettänyt eduskunnalle kirjelmän ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi räjähteiden lähtöaineiden markkinoille saattamisesta ja käytöstä. Uusi asetus kumoaa voimassa olevan EU-asetuksen

Tavoitteena on velvoittaa EU-maat estämään entistä tehokkaammin kotitekoisten räjähteiden laiton valmistaminen. Asetuksen voimaantulo selviää myöhemmin ja sitä aletaan soveltaa vuoden kuluttua sen voimaantulosta.

Jatkossa kuluttaja ei voi hankkia tiettyjä räjähteiden lähtöaineita EU-alueella ilman lupaa. Uudella asetuksella kuluttajilta kielletään myös jatkossa kokonaan oikeus hankkia tiettyjä pitoisuudeltaan voimakkaita kloraatteja ja natriumperkloraattia. Lisäksi esitetään, että jatkossa kuluttaja tarvitsisi luvan tietynpitoiseen rikkihappoon. Maanviljelijät ja muut ammoniumnitraattia ammatissaan tarvitsevat saavat sitä jatkossakin ilman lupaa. Kuluttajat eivät edelleenkään saa hankkia tietyn pitoisuusrajan ylittävää ammoniumnitraattia lainkaan.

Asetus räjähteiden lähtöaineiden markkinoille saattamisesta ja käytöstä tuli voimaan 1.3.2013. Komission mukaan asetuksen voimaantulon jälkeen markkinoilla kuluttajien käytössä olevien räjähteiden lähtöaineiden määrä on vähentynyt. Kuitenkin lähtöaineita käytetään edelleen laittomasti räjähteiden valmistamisessa. Tällaisia kotitekoisia räjähteitä on käytetty useissa EU:ssa tapahtuneissa terroristi-iskuissa. Uudella asetuksella rajoitetaan entisestään kuluttajien mahdollisuuksia hankkia tiettyjä räjähteiden lähtöaineita ja tehostetaan viranomaisten mahdollisuuksia puuttua räjähteiden laittomaan valmistamiseen.