rss Euroopan unioni

30.10.2018

SM: EU:n paluudirektiivin muutoksilla pyritään ehkäisemään laitonta maassa oleskelua

Euroopan komissio antoi 12.9.2018 ehdotuksen niin kutsutun paluudirektiivin muuttamiseksi. Direktiivi koskee laittomasti maassa oleskelevien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten palauttamista. Valtioneuvosto lähetti Suomen kannan muodostamista koskevan U-kirjelmän eduskunnalle 25. lokakuuta

Direktiiviehdotuksella selkiytettäisiin pakenemisen vaaran määrittämistä ja asetettaisiin palautettavalle velvoite tehdä yhteistyötä kansallisten viranomaisten kanssa palauttamismenettelyn kaikissa vaiheissa. Komission ehdotuksessa selvennetään myös tarvetta tehdä palauttamispäätös välittömästi sen jälkeen, kun on tehty päätös laillisen oleskelun lopettamisesta. Tällä hetkellä kaikki jäsenvaltiot eivät toimi näin, mutta Suomessa nämä päätökset tehdään yhdessä.

Komission ehdotuksella pyritään varmistamaan turvapaikka- ja palauttamismenettelyjen välinen yhtenäisyys. Ehdotuksella luotaisiin palauttamismenettelyä yksinkertaistava rajamenettely. Sitä sovellettaisiin EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisiin, joiden kansainvälistä suojelua koskeva hakemus on hylätty rajalla tapahtuvassa turvapaikkamenettelyssä. Komissio ehdottaa myös säilöönoton tehokkaampaa käyttöä palauttamisten täytäntöönpanon tukemiseksi.

Komissio esittää lisäksi, että jäsenvaltiot velvoitettaisiin perustamaan kansallinen palauttamisen hallintajärjestelmä. Se olisi yhteydessä keskusjärjestelmään, jonka perustamista komissio on ehdottanut eurooppalaista raja- ja merivartiostoa koskevassa asetusehdotuksessaan.