rss Euroopan unioni

15.11.2018

SM: EU haluaa puuttua terroristiseen verkkosisältöön lainsäädännöllä

Euroopan komissio esittää lainsäädäntöä, jolla torjuttaisiin terroristisen verkkosisällön leviämistä internetissä. Komission ehdotus sisältää velvoitteita sekä internetpalveluiden tarjoajille että jäsenmaille. Valtioneuvosto antoi 15.11. eduskunnalle kirjelmän komission asetusehdotuksesta

Komissio ehdottaa, että toimivaltainen viranomainen (esimerkiksi poliisi) voisi määrätä internetpalvelun tarjoajan poistamaan terroristisen verkkosisällön. Internetpalvelun tarjoajalla tarkoitetaan esimerkiksi sosiaalisen median verkkoalustoja kuten Facebookia ja Twitteriä, mutta myös pienempiä toimijoita. Palveluntarjoajan tulisi poistaa terroristinen sisältö tunnin kuluessa tai estää siihen pääsy ja ilmoittaa tästä viranomaiselle. Poistettu sisältö tulisi säilyttää kuuden kuukauden ajan mahdollista tutkintaa tai valitusprosessia varten.

Asetusehdotus velvoittaa internetpalvelun tarjoajat suojaamaan aktiivisesti palvelunsa terroristisen sisällön levittämistä vastaan. Palveluntarjoajien on myös annettava selvitys toimintapolitiikastaan terroristisen sisällön torjumiseksi ja julkaistava vuosittain raportti toimistaan. Tavoitteena on selkeä ja harmonisoitu EU-lainsäädäntö, jonka avulla terroristiseen verkkosisältöön voidaan puuttua niin, että kansalaisten perusoikeuksiin kajotaan mahdollisimman vähän. Asetus koskee ainoastaan terroristista verkkosisältöä; esimerkiksi vihapuhe on rajattu sen ulkopuolelle.