rss Euroopan unioni

24.11.2017

Maa- ja metsätalousministeriö: Päätös EU:n luomuasetuksesta sinetöitiin Brysselissä

Maatalouden erityiskomitea hyväksyi 20.11 määräenemmistöllä ehdotuksen EU:n uudeksi luomuasetukseksi

Suomi vastusti päätöstä, koska nyt äänestykseen tuodun kompromissiehdotuksen ei katsottu sisältävän Suomen kannalta tyydyttävää ratkaisua koskien esimerkiksi kasvihuonetuotantoa.

Muita Suomelle ongelmallisia kohtia ovat muun muassa vähittäiskaupan velvoittaminen valvontaan pakkaamattomien tuotteiden osalta sekä siementen käyttöä ja tuotantoa koskevat säännöt. Uusi asetus rajoittaisi myös muiden kuin luomueläinten laiduntamista luomutuotannossa olevilla pelloilla.

Ehdotus kuitenkin mahdollistaa nykyistä riskiperusteisemman valvonnan käyttöönoton, mikä tulee vähentämään valvontakäyntejä tietyillä tiloilla, joilla ongelmia ei ole aikaisemmin todettu.

Asetusta aletaan soveltaa 1.1.2021 alkaen. Asetuksen jatkovalmistelussa EU:ssa on ratkaistava vielä yksityiskohtaisesti esimerkiksi eläinsuojia koskevat vaatimukset.