rss Euroopan unioni

27.6.2018

Liikenne- ja viestintäministeriö: EU ehdottaa sähköisiä kuljetustietoja sekä alusten satamailmoitusten yhtenäistämistä ja digitalisointia

Euroopan komissio ehdottaa asetusta sähköisistä kuljetustiedoista (COM (2018) 279). Asetus velvoittaisi viranomaiset kaikissa EU-maissa hyväksymään kaikkien liikennemuotojen osalta sähköiset kuljetusdokumentit rajat ylittävässä liikenteessä

Yrityksiä ei kuitenkaan velvoitettaisi toimittamaan tietoja sähköisessä muodossa. Tärkeää on myös se, että ehdotuksessa on huomioitu henkilötietojen ja liikesalaisuuksien suoja ja tietoturva.

Euroopan komissio ehdottaa myös asetusta, jolla helpotettaisiin alusten satamakäyntien ilmoitusmenettelyä. Tällä hetkellä käytännöt eivät ole EU:n alueella yhtenäisiä eikä ilmoitusten hoitaminen sähköisessä muodossa ole vakiintunut.

Valtioneuvosto pitää asetusehdotuksen tavoitteita kannatettavina, sillä ne vauhdittavat tavaraliikenteessä siirtymää sähköisten dokumenttien ja edelleen koneluettavan datan hyödyntämiseen. Myönteistä on myös se, että ehdotuksessa käsitellään asiakirjojen asemesta nimenomaan kuljetustietoja. Se mahdollistaisi kuljetusten viranomaisvalvonnan nykyistä paremmin. Ehdotus tukee myös tavoitetta digitaalisten sisämarkkinoiden tehostamisesta.

Ehdotus sisältää kuitenkin useita tulkinnanvaraisia muotoiluja ja vasta myöhemmin asetuksen täytäntöönpanovaiheessa yksilöitäviä vaatimuksia. Nämä koskevat muun muassa tietojärjestelmiä.

Uudella asetuksella (COM (2018) 278) on tarkoitus perustaa yhtenäinen palveluympäristö alusten satamakäyntien ilmoitusvelvollisuuksien hoitamiseen EU-jäsenmaiden kesken. Satamakäynteihin liittyvät tiedot välitettäisiin kansallisista ilmoitusjärjestelmistä, mutta tietojen esittämistapa ja pääsy ilmoitusjärjestelmiin olisivat yhtenäiset. Tietojen ilmoittaminen tapahtuisi yhdenmukaisella tavalla, yhtenäistä dataluetteloa käyttäen. Ehdotus kumoaisi nykyisin voimassa olevan alusten satamakäyntien ilmoitusmuodollisuuksia koskevan direktiivin.

Suomen näkökulmasta ehdotus sisältää kuitenkin useita tulkinnanvaraisia muotoiluja ja vasta myöhemmin asetuksen täytäntöönpanovaiheessa yksilöitäviä vaatimuksia mm. kansallisen ilmoitusjärjestelmän tekniselle toteuttamiselle osaksi yhtenäistä palveluympäristöä.

Ehdotusten käsittely jatkuu Euroopan unionin ministerineuvoston työryhmissä. Niissä jäsenvaltioita edustavat EU-edustustoissa työskentelevät tai jäsenvaltioista lähetetyt virkamiehet. Työryhmissä asiat valmistellaan neuvoston päätettäväksi.