rss Euroopan unioni

26.4.2018

Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2018: Euroopan kuluttajakeskuksen asiantuntijakirjoitus: Lentojen viivästykset kuluttajien riesana – auttavia tahoja kuitenkin riittää

Lentojen viivästykset ovat lentomatkustamisen kestoaihe. Pelkästään meille Euroopan kuluttajakeskukseen vuoden 2017 alun jälkeen saapuneista lentoja koskevista valituksista 65 % koskee viivästyksiä

Kuluvan kevään aikana erityisesti suomalaiset valmismatkalaiset ovat mediassa saaneet runsaasti palstatilaa lomalentojensa viivästysten vuoksi. Kuka auttaisi lomalaista, kun lento peruuntuu tai lähtö viivästyy, lapset hermostuvat odotteluun ja tiedonkulku on heikkoa?

Kuluvan kevään aikana erityisesti suomalaiset valmismatkalaiset ovat mediassa saaneet runsaasti palstatilaa lomalentojensa viivästysten vuoksi. Kuka auttaisi lomalaista, kun lento peruuntuu tai lähtö viivästyy, lapset hermostuvat odotteluun ja tiedonkulku on heikkoa?

Auttavia tahoja on useita. Jos tieto viivästyksestä tavoittaa kuluttajan vasta lentoasemalla, on syytä kääntyä välittömästi lentoyhtiön edustajien puoleen. Valitettavan usein lähtöportilla ei kuitenkaan ole henkilökuntaa kuluttajia opastamassa. Tuntuu jopa siltä, että virkailijoita on kielletty olemasta matkustajien saatavilla lähtöportilla, kunnes varmuus lähtöajankohdasta on selvillä. Kuitenkin EU -lainsäädännön nojalla juuri lentoyhtiöt ovat velvollisia tiedottamaan matkustajille heidän oikeuksistaan, kun aikataulut eivät pidä.

Kuluttajan kannattaa etsiä lisäksi tietoa myös netistä. Niin Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Euroopan kuluttajakeskuksen, Kuluttajaliiton kuin Trafinkin verkkosivuilla on kattavasti tietoa matkustajan oikeuksista lennon peruutus- tai viivästystilanteissa.

Valtakunnallinen, maistraattien ylläpitämä kuluttajaneuvonta on se taho, joka vastaanottaa vuosittain tuhansia valituksia tästä aiheesta. Mukana on paljon myös ulkomaisia lentoyhtiöitä koskevia tapauksia, joista sovittelua vaativat ohjataan pääsääntöisesti meille Euroopan kuluttajakeskukseen vastattavaksi.

Alalla on myös kaupallista toimintaa. Esimerkiksi peruutetutlennot.fi sekä Airhelp tarjoavat kuluttajille palvelua, jossa ne lupaavat hakea viivästyskorvauksen lentoyhtiöltä kuluttajan puolesta. Palkkiona ne perivät keskimäärin 25 % viivästyskorvauksen määrästä. Etuna on, ettei kuluttaja joudu itse tekemään reklamaatiota lentoyhtiölle, toisin kuin maksuttomia viranomaispalveluja käytettäessä.

Lentoyhtiöiden reklamaatiokäsittelyajat kaipaavat päivitystä

Viivästyskorvausta hakiessaan kuluttajan on syytä varautua lentoyhtiöiden pitkiin vastausaikoihin. Komissio suositti vuosikymmenen alkupuolella, että lentoyhtiöille on syytä varata 6 viikkoa aikaa vastata kuluttajan reklamaatioon. Tänä päivänä moni joutuu odottamaan lentoyhtiön vastausta usein 9-12 viikkoa. Asiakaspalvelun saatavuutta ei ole mitoitettu kysyntää vastaavaksi. On myös syytä muistaa, että reklamaatiota ei voi tehdä pelkästään puhelimitse.

Lisätietoa

Palaa otsikoihin




Unohditko tunnukset? Tiedustele: info@asianajajaliitto.fi tai (09) 6866 120


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje